Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Miljoenenwinst voor Martini Ziekenhuis

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Het Martini Ziekenhuis heeft in 2012 een positief resultaat van 12,7 miljoen euro geboekt. ‘Dit is het laatste jaar van dergelijke eenmalige meevallers.’
Miljoenenwinst voor Martini Ziekenhuis

Vorig jaar was de winst nog maar 7 miljoen euro. Het financiële resultaat wordt positief beïnvloed door eenmalige meevallers zoals de verkoop van de locatie Van Ketwich. Ook de overgang van het dbc-systeem naar DOT (dbc’s op weg naar transparantie) is voor het Groningse ziekenhuis gunstig uitgepakt.

Martini-bestuursvoorzitter Feenstra

Bestuursvoorzitter Hans Feenstra: ‘Dit is het laatste jaar van dergelijke eenmalige meevallers. Voor de komende jaren sturen we aan op een resultaat van 4,5 miljoen euro, wat we nodig hebben om tegenvallers op te kunnen vangen en te blijven investeren. Met een solvabiliteit van 13,75 procent zijn we hard op weg naar het niveau dat van een organisatie van onze omvang verwacht mag worden.’

Martini heeft laagste HSMR

Het Martini scoort ook goed op het gebied van veiligheid. De HSMR (het gestandaardiseerde sterftecijfer) van het ziekenhuis was voor het derde jaar op rij het laagste van Nederland. Daarnaast heeft het ziekenhuis de doelen van het landelijke Veiligheidsmanagementprogramma gehaald. In 2012 zijn er tien voorvallen als mogelijke calamiteit bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gemeld. De inspectie was volgens het Martini positief over de verrichte onderzoeken en de getroffen verbetermaatregelen. Verder is in 2012 in het hele ziekenhuis het elektronisch verpleegkundig dossier ingevoerd, met een groot effect op de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.

Patiënten en medewerkers tevreden

Patiënten en medewerkers zijn ook tevreden over wat het ziekenhuis doet. De Consumer Quality Index en de medewerkerstevredenheid waren met respectievelijk 8,3 en 7,7 hoger dan ooit.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.