Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘AWBZ-zorginkoop loopt spaak’

Het zorginkoopbeleid van zorgkantoren werpt voor veel zorgorganisaties barrières op voor een succesvolle transitie in de langdurige zorg. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête onder leden van ActiZ over de AWBZ-zorgcontractering.
MKB-ondernemers rekenen op hele vermogen bij pensionering
Foto: Stockexchange

ActiZ wil meerjarige contracten met daarin afspraken over de geleidelijke transitie van de ouderenzorg. Nu krijgen instellingen volgens de werkgeverskoepel nog te veel kleine 1-jaarcontracten. Uit de enquête onder de ActiZ leden blijkt dat een op de drie zorgorganisaties (36 procent) onvoldoende zorg heeft kunnen contracteren voor cliënten met een licht zorgzwaartepakket die al in zorg zijn of op de wachtlijst staan. Ruim de helft van de zorgorganisaties heeft minder extramurale zorg afgesproken dan voor 2013. Daarnaast leggen zorgkantoren hoge tariefkortingen op, die voor begeleiding, dagactiviteiten en persoonlijke verzorging kunnen oplopen tot bijna 10 procent. Daarmee bouwen zij de zorg sneller af dan is afgesproken met het ministerie van VWS in het Zorgakkoord in april 2013. Daarbij zijn er grote verschillen tussen de zorgverzekeraars. Zorgorganisaties vrezen dat zij vaker met onbetaalde rekeningen blijven zitten en verwachten in 2014 een toename van cliëntenstops.

Kapitaalvernietiging

'Dit beleid heeft ernstige gevolgen. Cliënten dreigen onvoldoende zorg te ontvangen, zij komen op wachtlijsten of kunnen niet terecht bij de zorgorganisatie van hun voorkeur. Daarnaast ontstaat willekeurige leegstand en daarmee vernietiging van maatschappelijk kapitaal. Zorgorganisaties kunnen uiteindelijk failliet gaan, of moeten inkrimpen. Dat heeft ook gevolgen voor de werkgelegenheid. ActiZ pleit daarom bij de zorgkantoren voor een betere fasering van de hervormingen. Ook hebben zorgorganisaties meerjarenafspraken nodig om de noodzakelijke investeringen in organisatie en gebouwen te kunnen doen.'

2 reacties

  • bezorgde

    Interessant: http://stichtingbim.nl/improvement-model
    Hopelijk ook bruikbaar voor zorginkoop wijkteams, omdat het op klantniveau ondernemen en verantwoorden helder maakt.

  • Esther Nieuwenhuizen

    Begrijpelijk punt. Maar draai de rollen vooral om bij zo'n grote transitie! Ondernemers, overtuig financiers met wervend 3 jaren plan. Behoudt regie op onderscheidende meerwaarde, reken jaarlijks af op voor afgesproken prestaties en verdien (meerjaren) vertrouwen...
    Zie voor een deugdelijk handvat hiertoe het draaiboek Wonen van Zorg onderscheiden, dat door een onafhankelijk college publiekelijk beschikbaar gesteld is vanuit stichting Beheer Improvement Model.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden