Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Vermarkt Nederlands zorgsysteem tot exportproduct’

Nederland kan goed geld verdienen aan zijn kennis over hoe de zorg moet worden georganiseerd. Ondernemers moeten nadenken hoe zij het zorgsysteem als exportproduct kunnen vermarkten. Dat stelt Eric Bartelsman, hoogleraar macro-economie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in het FD.
‘Vermarkt Nederlands zorgsysteem tot exportproduct’
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Bartelsman prijst de hervorming van de curatieve zorg in het dagblad. 'De kern is verplichte basisverzekering voor elke Nederlander, de driehoek tussen patiënten, zorgaanbieders en verzekeraars, en de Nederlandse Zorgautoriteit die dit evenwicht bewaakt.' Hij wijst daarbij naar een onderzoeker uit Chicago die aantoont dat dit systeem ervoor zorgt dat de betere ziekenhuizen groeien en de slechtere hun deuren moeten sluiten.

Stap terug voor politiek

Om de kwaliteit van het zorgsysteem te laten toenemen is het belangrijk dat de politiek het zorgsysteem nu met rust laat, stelt Bartelsman. 'Zodat ondernemers de komende twintig jaar weten waar ze aan toe zijn. Zij durven dan te investeren in nieuwe zorginnovaties en –technologieën die de kwaliteit verbeteren.

Eén reactie

  • Robert Kreis

    Het blijft merkwaardig een systeem te promoten dat zowel in de VS als in Nederland, direct na de introductie tot een explosieve en blijvende kostenstijging heeft geresulteerd. Dit zonder dat vergrijzing, medische technologie en zorgconsumptie als eenduidige boosdoeners kunnen worden aangewezen. Reeds eerder heb ik aangetoond dat niet onze zorg duur is, maar ons zorgsysteem. Zie hiervoor mijn publicatie in medisch Contact. Dat er ontegenzeggelijk verbeteringen in kwaliteit zijn bereikt, hoort op het terrein van de Inspectie thuis. Overigens, wij hebben op de kwaliteitsladder een middenpositie. Landen zonder ons zorgsysteem blijken goedkoper en beter te functioneren.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden