Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘s Heeren Loo wil miljoenen ophalen met fondsenwerving

Met twee fondsenwervers in dienst zet gehandicaptenzorgorganisatie ’s Heeren Loo fors in op fondsenwerving. 'Een miljoen per jaar aan fondsen werven is zeker haalbaar’, zegt landelijk coördinator fondsenwerving Catelijne van Oss van ’s Heeren Loo.
‘s Heeren Loo wil miljoenen ophalen met fondsenwerving

Afgelopen donderdag vond bij Heeren Loo Zorggroep de eerste 'Durf te dromen dag' plaats. Vijf droomteams, bestaande uit medewerkers, kregen een workshop over hoe hun dromen te vervullen door in gesprek te gaan met bedrijven en zo financiële ondersteuning te krijgen. 'Dit is een nieuw project waarbij we samenwerken met de IF Academy', zegt Van Oss. 'Het idee is dat we bij medewerkers het bewustzijn creëren dat fondsenwerving een reële optie is. Ook voor iets kleins, zoals een schommel in de tuin van een zorggroep. Voorheen kreeg je voor zo'n wens vergoeding uit de AWBZ. Nu niet meer. Met 'Durf te dromen' willen we aan onze medewerkers laten zien dat dit niet betekent dat je geen schommel meer kunt regelen. Door met lokale ondernemers te praten blijkt een hele boel mogelijk te zijn.'

Twee sporen

Een schommel is een klein voorbeeld, maar er zijn ook grotere dromen te vervullen. 'We werken met een tweesporenbeleid', aldus Van Oss. 'In het ene spoor richten we ons op de lokale ondernemers en serviceclubs, bijvoorbeeld de Rotary of de slager om de hoek. In het tweede spoor mikken we op innovatie om de zorg toekomstbestendig te maken.'

In het tweede spoor werkt 's Heeren Loo bijvoorbeeld samen met het KPN Mooiste Contact Fonds. Deze samenwerking heeft geleid tot een veilige internetomgeving die speciaal ontwikkeld is voor mensen met een verstandelijke beperking. Medewerkers van KPN helpen cliënten te leren hoe ze met internet om moeten gaan. 'Door samenwerking met grotere partijen kun je vaak ook gebruikmaken van specifieke subsidiepotjes van innovatiefondsen. Het levert allerlei voordelen op.'

Potentie

Dit jaar is er met het tweesporenbeleid zes tot zeven ton euro opgehaald. 'De potentie is veel groter. Het zou me niets verbazen als in de toekomst onze financieringsstroom voor vijf procent uit derde geldstromen komt. Je moet deze beweging echter niet puur commercieel zien. Het gaat erom op alle mogelijke manieren leuke dingen mogelijk te maken voor onze klanten. Nieuwe busjes, budget voor kinderfeestjes, noem maar op. Het is geen taboe om hiervoor bij externe partijen aan te kloppen en de samenwerking aan te gaan.'

Eén reactie

  • HvdK

    Het lijkt me toch beter dat medewerkers zich bezig houden met de zorg in plaats van langs de deuren van de plaatselijke middenstand te leuren met de zieligheidsfactor op tien.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden