We hebben als zorgverzekeraars het nodige te stellen met de enorm complexe regelgeving en het toezicht dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) daarop houdt. De vraag is of er manieren zijn om van de gegevensgerichte controles naar systeemgerichte controles te komen’, aldus Rouvoet. De ZN-voorzitter ziet mogelijkheden in het certificeren van de administratieve organisatie en de interne controle (AO/IC) van zorgaanbieders. ‘Als je weet dat dat het proces in orde is, hoef je de productie minder te controleren. Je komt dan in de buurt van horizontaal toezicht, volgens het high trust, high penalty principe.’
Uitleg aan de buurvrouw
Volgens Rouvoet heeft de invoering van dbc’s wel voordelen gehad. ‘Er wordt nu in ieder geval een relatie gelegd tussen de diagnose en de behandeling. Met de dot’s is er vervolgens ook nog een slag gemaakt in de omvang. We zijn van dertigduizend dbc’s naar 4000 dot’s gegaan. Tegelijkertijd heeft dat weer als nadeel dat die dot’s te generiek geworden zijn. Ik leg het mijn buurvrouw niet uit dat er een MRI-scan in haar dot staat, terwijl ze die helemaal niet gehad heeft.’
Experiment met uitkomstfinanciering
Uiteindelijk zou Rouvoet toe willen naar een vergoeding om basis van kwaliteit. ‘Hoe korter de behandeling en hoe beter de zorg, hoe hoger de vergoeding. Dat meet je aan de hand van doorlooptijden en vragenlijsten onder patiënten. Ik ben ervan overtuigd dat financieren op basis van kwaliteit uiteindelijk geld oplevert. We doen nu een experiment met uitkomstfinanciering rond de behandeling van patiënten met Alzheimer, om te kijken of dat ook echt zo werkt. En als dat zo is, duurt het nog jaren voor uitkomstvergoeding een feit is. Tot die tijd is systeemverantwoording zeker second best.’
Dot / dbc
In de ziekenhuiszorg worden behandelingen afgerekend via dot’s (dbc’s op weg naar transparantie). De ggz begint net aan dbc’s. Lees in dit dossier over het wel en wee van de dbc.
Bekijk het dossier
Er bestaat geen goede zorg en slechte zorg, zorg is een complex proces en elk zorgproces is anders want elk mens is anders. Naast objectieve maten is er altijd een groot stuk subjectiviteit in het bepalen wat ‘goede zorg’ en ‘slechte zorg’ is. Dit hele debat is daarmee onzin.
‘Hoe korter de behandeling en hoe beter de zorg, hoe hoger de vergoeding’.
Ook dat kan niet de bedoeling zijn. Dan blijft de prijs/kwaliteitsverhouding gelijk. De vergoeding moet gebaseerd blijven op de werkelijke kosten, plus enige ruimte voor waardering van kwaliteit.
Ik betaal toch ook niet per definitie het hoogste bedrag aan de beste telecomprovider?
Geachte lezer,
Banken vragen garanties op basis van een accountantsverklaring.
En U weet wellicht dat de accountants grote problemen hebben om hun goedkeuring te verlenen.
Hoe run je een organisatie als de accountant al problemen heeft met de financiele verslaglegging?
Misschien ‘back to basic’?
Vriendelijke groet
http://www.stgeerstelijnsklinieken.nl
Volstrekt kansloze gedachte om ziekenhuiszorg af te rekenen op outcome. Leg de verantwoordelijkheid maar weer gewoon weg, dan ligt het niet aan jou. Probeer de zorgkosten niet aan de achterkant (bekostiging) te beheersen, maar doe eindelijk eens iets aan de voorkant (preventie). Als Rouvoet nou eens zou roepen dat iemand daar een goed verdienmodel voor zou moeten ontwikkelen.
Zet een slimme code op je ID kaart, scan en betaal alleen voor welke zorg je afneemt.
Waarom werd bij de introductie van de DOT gereageerd met ‘we worden ‘be-Dot’? En werd serieuze kritiek niet weggehoond? Of gaat Rouvoet zeggen: ‘het is niet onze schuld, we wassen onze handen in onschuld’?