Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Curatieve zorg in 2015: meer grote veranderingen

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Ook in 2015 blijft de curatieve zorg volop in beweging.
Curatieve zorg in 2015: meer grote veranderingen
Foto: ANP/Jerry Lampen

De VWS-begrotingbiedt geen grote verrassingen maar laat tevens zien dat het met de ingrijpende veranderingen nog niet is afgelopen.

Budget curatieve zorg

Voor de curatieve zorg in 2015 is 22,24 miljard euro begroot. Daarvan is ruim 20 miljard euro bestemd voor medisch specialistische zorg. De ggz staat voor 3,6 miljard euro op de begroting, de eerstelijnszorg voor 4, 9 miljard euro. Daarvan gaat 2,67 miljard euro naar de huisartsenzorg. Voor wijkverpleging is 3 miljard euro begroot. De totale uitgaven in de zorg die onder de Zorgverzekeringswet valt, zijn geraamd op 44,36 miljard euro.

NZa en Kwaliteitsinstituut

De NZa krijgt vanaf 2015 structureel  5,5 miljoen euro extra om fraude in de zorg aan te pakken. Het totaal beschikbare budget is 46, 5 miljoen euro. Voor Zorginstituut Nederland, waaronder het Kwaliteitsinstituut valt, is 50,8 miljoen euro begroot.

Patiëntveiligheid is een speerpunt. Naast de veiligheidsprogramma’s voor ziekenhuizen, kunnen ook de ggz, de mondzorg, trombosezorg en eerstelijns zorg veiligheidsprogramma’s tegemoet zien.  Ziekenhuizen krijgen volgend jaar 0,5 miljoen, voor de ggz is 0,1 miljoen gereserveerd en een tijdelijk programma’s voor zbc’s is begroot op 35.000 euro. Activiteiten op het gebied van veiligheid in de acute zorg en in de eerste lijn staan voor 0,2 miljoen op de begroting.

Veranderingen in 2015

  • Zorgverzekeraars worden volledig risicodragend en krijgen geen compensatie achteraf meer van de overheid als de zorg duurder was dan geraamd.
  • De wijkverpleegkundige komt in de Zorgverzekeringswet en valt niet onder het eigen risico. In de wijk zal de wijkverpleegkundige een centrale rol krijgen en nauw samenwerken met de huisarts.
  • De looptijd van dbc’s wordt kleiner en gaat van 365 naar 120 dagen. Dit met het doel het inzicht in de kosten te vergroten.
  • Ziekenhuizen krijgen meer mogelijkheden om vreemd kapitaal aan te trekken en winst uit te keren aan aandeelhouders. Een wetsvoorstel daarvoor ligt bij de Eerste Kamer.
  • De huisartsenzorg krijgt een nieuw bekostigingsmodel. Dit bestaat uit drie compartimenten: een segment basiszorg, een segment programmatische zorg en een segment innovatie. De basiszorg omvat 75 procent van het totale budget, de twee andere segmenten zijn respectievelijk vijftien en tien procent.
  • Het meekijkconsult is vanaf 2015 een declarabel product: de huisarts kan de specialist laten meekijken bij een behandeling.
  • Om innovatieve ontwikkeling in het basispakket te stimuleren, laat de overheid een aantal behandelingen en medicijnen onder strikte voorwaarden toe tot het verzekerde pakket. Op basis van hun meerwaarde en kosteneffectiviteit zal het kabinet later besluiten of deze behandelingen daadwerkelijk worden toegelaten.
  • Zorgverzekeraars krijgen wettelijke hulp om beter selectief in te kopen. Artikel 13 uit de Zorgverzekeringswet zal daarvoor vermoedelijk worden aangepast zodat niet gecontracteerde zorg niet meer of slechts summier hoeft te worden vergoed. Als de Eerste Kamer het wetsvoorstel aanneemt, zal dit per 2016 kunnen ingaan.
  • En last but not least: op 1 januari 2015 doet prestatiebekostiging zijn intrede in de medisch specialistische zorg. Dit was al bekend en de begroting van VWS meldt er weinig over maar het zal voor de besturing van ziekenhuizen grote gevolgen hebben.

1 REACTIE

  1. Onze minister mag dan politiek sterk zijn, van de zorg begrijpt ze nog bitter weinig. Twee voorbeelden:
    1. Ziekenhuizen krijgen meer mogelijkheden om vreemd kapitaal aan te trekken en winst uit te keren aan aandeelhouders. Een wetsvoorstel daarvoor ligt bij de Eerste Kamer.
    De institutionele context inclusief toezicht is te zwak om excessen tegen te gaan. Winsten zijn gemakkelijk te boeken door tal van maatregelen die de prijs/kwaliteitsverhouding van een ziekenhuis verminderen. Terugdraaien van deze maatregel is vrijwel ondenkbaar.
    2. Om innovatieve ontwikkeling in het basispakket te stimuleren, laat de overheid een aantal behandelingen en medicijnen onder strikte voorwaarden toe tot het verzekerde pakket. Op basis van hun meerwaarde en kosteneffectiviteit zal het kabinet later besluiten of deze behandelingen daadwerkelijk worden toegelaten.
    Ook hiervoor geld, eenmaal in het pakket is verwijderen vrijwel onmogelijk. Neem een groep kwetsbare patiënten die wel baat hebben bij een medicijn maar waarvan het medicijn te duur is. Zal de overheid deze kwetsbare burgers hun enige hoop ontnemen? Zelfs net na de verkiezingen durfde de minister niet te snijden in het pakket.
    Deze maatregelen gaan zeker leiden tot een kostenstijging en een vermindering van value for money. In het beste geval snapt de minister dit niet en in het slechtste geval…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.