Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Saers: ‘Dat het pgb zo slecht wordt uitbetaald is onverwacht’

De verwerking van de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb) door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gaat veel slechter dan verwacht. Dat zegt directeur Aline Saers van Per Saldo, de belangenorganisatie voor pgb-houders. Saers praat momenteel met SVB en VWS over mogelijke oplossingen voor de ontstane situatie.
Saers: ‘Dat het pgb zo slecht wordt uitbetaald is onverwacht’

Dit jaar heeft de SVB voor het eerst de taak om de rekeningen van pgb-houders aan hulpverleners te betalen, via het zogenoemde trekkingsrecht. Kinderziektes werden de eerste maanden verwacht, maar niet dat het op deze schaal fout zou gaan. De SVB heeft problemen met het juist verwerken van alle gegevens, zorgovereenkomsten komen niet aan bij de SVB en gemeenten hebben een achterstand bij het goedkeuren van zorgovereenkomsten of toekennen van budgetten. Inmiddels zijn diverse noodscenario's in gang gezet om zoveel mogelijk hulpverleners toch nog op tijd uit te kunnen betalen.

Diverse noodscenario's

Een van die noodscenario's houdt de garantie in dat mensen die voor 1 januari hun zorgovereenkomst hebben ingestuurd gegarandeerd hun zorgverleners kunnen betalen. 'Maar de groep van hulpverleners wiens overeenkomsten volgens de SVB niet voor 1 januari zijn aangekomen of zelfs nu nog niet geregistreerd zijn, is veel groter', zegt Saers. 'Het is nog maar de vraag of zij op tijd betaald gaan worden.'

Paniek

Saers vervolgt: 'Veel leden bellen ons totaal in paniek op omdat ze voor de tweede keer, soms zelfs een derde of vierde keer, een brief krijgen van de SVB waarin ze worden verzocht de zorgovereenkomsten in te sturen. Maar dat hebben zij al gedaan voor 1 januari. Zijn ze zoek? En wat gebeurt er met die betalingen? Gaan hun hulpverleners deze week niet betaald krijgen? Dat kan natuurlijk niet. Deze mensen moeten deze week betaald krijgen, linksom of rechtsom. Desnoods met voorschotten . Het kan niet zo zijn dat de zorgverleners, en daarmee ook de mensen met een pgb, benadeeld worden doordat andere partijen hun werk niet goed doen.'

Handmatig invoeren

Niet alleen de uitbetalingen lopen verre van soepel, ook zijn er forse problemen omdat pgb-houders alleen afspraken kunnen maken over betalingen per uur. 'Het systeem is nu leidend en dat moet het niet zijn', vindt Aline Saers. 'Als een ouder weekendopvang inkoopt, wordt er een all-intarief afgesproken voor het hele weekend. Dat gaat niet per uur. Maar de SVB kan dit niet verwerken. Daardoor moeten de pgb-houder en de weekendopvang omslachtig te werk gaan om überhaupt de factuur in te kunnen dienen. Of bijvoorbeeld het betalen van vervoerskosten. Het systeem van de SVB kan het niet. En denk aan de kleinschalige ouderinitiatieven en Thomashuizen. Hier ontvangt de bewoner vaak een grote factuur uitgesplitst naar de soorten geleverde zorg. Maar ook die facturen zijn niet in te voeren bij de SVB en moet er handmatig van alles worden verwerkt. Storend, want dit is niks nieuws, pgb-houders werken al jaren zo. Het systeem is dus leidend, maar moeten wij nu ineens anders gaan werken? Nee, het systeem moet per direct worden aangepast.'

Controle

Per Saldo is een meldactie gestart om de problemen in kaart te brengen. Bovendien is er crisisoverleg met de betrokken partijen SVB, VWS en Per Saldo. Een van de eerste oplossingen is dat ook ongecontroleerde overeenkomsten die per 1 januari binnen waren, gegarandeerd worden uitbetaald. De controle zal dan achteraf plaatsvinden.

Persoonsgebonden budget

Ons dossier met nieuws, opinie en achtergrond over het persoonsgebonden budget (pgb).

6 reacties

  • Hoeksr

    ALLES WAT ER NU EN STRAKS NIET GOED GEBEURT, WAS TE VOORZIEN EN GOEDDEELS TE VOORKOMEN GEWEEST als.....
    Veranderingen doorvoeren eist nu eenmaal een volledig in-en overzicht van al datgene wat een raakvlak heeft met de uitvoeringshandelingen.
    Er is nogal wat onopgemerkt gebleven!
    Jammer dat de projectleiding van de stelselwijziging dat niet heeft
    onderkend!
    De 'klanten' zullen hun stem straks zeker laten horen!

  • hoogerlust

    misschien de hoogste tijd dat wij als zorgverleners en ontvangers alle mails en berichtgeving direct in kopiëren bij de staatssecretaris, ministeries en vooral de SP, om tegengas te geven en niet onder de verantwoording uit te kunnen met als excuus dat we het niet wisten, wisten waar het probleem zit, etc.
    Als we dit met zijn allen doen worden ze zo 'ziek' van alle negatieve pr, dat er vast wel iets ter verbetering veranderd

  • piggy

    Het bericht aangaande PGB fraude is gewoon een mistgordijn om de werkelijke chaos bij de SVB te camoufleren, om mensen met een PGB negatief in beeld te brengen. Wij hebben alle huisbezoeken doorstaan, er is bij een enkel zorgbureau fraude geconstateerd, maar over het algemeen hadden alle budgethouders hun zaken keurig op orde. Dat kunnen we niet zeggen van de SVB, want daar is niks op orde, en als je ze wijst op punten die zwart op wit op hun site staan, inclusief gegarandeerd zijn door de staatssecretaris, dan ben je brutaal, moet je maar gewoon geduld hebben en wordt de telefoon erop gekwakt!! Van eigen regie naar afhankelijkheid, naar of en wanneer er ooit betaald gaat worden. Nog steeds staat er niets vermeld in 'mijn PGB'van m'n zoon, zorgovereenkomsten zijn binnen maar moeten nog verwerkt worden, pas dan krijgt u een brief, en als je vraagt wanneer dat dan is, dan krijg je als antwoord, geeeeeeeeeeen idee. En dan nog maar te zwijgen over de 'kundigheid' van het ':kennisteam', een blik schoolverlaters, die ze met een cursus smoesjes achter de telefoon geplant hebben......... Breek me de bek niet open, hier worden wij zo moedeloos van :(

  • Seb

    En in andere berichtgeving lezen we dat er per direct strenger gecontroleerd gaat worden op PGB-fraude.... Gaan ze dan bij de SVB rondneuzen?

  • robbar

    Zeer naief en dom. Hoeveel leergeld moeten we nog betalen om van onze eindeloze fouten iets te leren. Zit nu zelf 12 jaar in de zorg. En ben verantwoordelijk voor de financiele kant. In geen enkele sector is het zo slecht geregeld en veranderd er constant zoveel. Veranderingen die op het laatste moment worden doorgevoerd. Een van onze bewoners moet nog steeds een toekenning ontvangen van Zorgkantoor Leiden over 2015. Denken deze mensen dat de zorg nu 'gratis' wordt verleend!! 'Ja meneer wij zijn er mee bezig. De stukken waren zoek geraakt'. Een zooitje is het en was het. Al heel lang en er veranderd niets!! In de zakelijke wereld krijg je een schop onder je ...............en kan je vertrekken!! Onze ambtenaren zeggen gewoon 'wij doen ons best' . Zeer naief!!!

  • Ben Duurkoop

    Voor een belangenvereniging van budgethouders een tamelijk naïve reactie. Wie het proces van de invoering van de contracten heeft gevolgd had kunnen constateren dat er een verwerkingstijd van 2 a 3 maanden bestond bij de SVB.
    Bovendien heeft de SVB op een congres van 8 december van InVoorZorg al aangekondigd bezig te zijn met een noodscenario dat medio januari 2015 zou ingaan.
    Daarnaast hebben ze nu ook al moeite met de afwikkeling van de reguliere zaken uit 2014 (laatste urenlijsten, vergoeding ziektekostendeclaraties etc.).
    Het wrange is dat er een overheid is die het problematisch vindt om de salarissen van een paar honderd directeuren aan te laten passen in een kort tijdbestek. Maar wel vindt dat er genoeg tijd is voor het aanpassen van een systeem waar een paar 100.000 inwoners van Nederland van afhankelijk zijn. Hoeveel boter op je hoofd moet je dan wel niet hebben?

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden