Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

NZa gaat zich meer bemoeien met inkoopproces

Mark van Dorresteijn
Tussen zorgaanbieders en verzekeraars vindt vaak geen ‘echt goed’ gesprek plaats. De Nederlandse Zorgautoriteit wil daar verandering in aanbrengen. Zij gaat zich per 2016 nadrukkelijker bemoeien met het zorginkoopproces in de eerstelijnszorg.
NZa gaat zich meer bemoeien met inkoopproces
Foto: iStock

De NZa schrijft in het rapport Contracteerproces eerstelijnszorg dat zij regelmatig klachten ontvangt van eerstelijns zorgaanbieders die het contracteerproces onevenwichtig vinden verlopen. Zij geven aan er grote moeite mee te hebben dat ze met zorgverzekeraars weinig kunnen spreken over de kwaliteit die zij leveren, de plannen die ze hebben of de specifieke omstandigheden die op hen van toepassing zijn.

Regels en contractvormen

Hoewel de NZa partijen niet kan verplichten tot een goed gesprek, wil de autoriteit wel kaders scheppen waarbinnen de onderhandelingen plaatsvinden. In augustus kwam de NZa al met een consultatiedocument voor het contracteerproces in de eerstelijn. In dit laatste rapport staan de definitieve regels inclusief een overzicht van de verschillende contractvormen.

Grotere rol NZa

De regels voor het contracteerproces gelden per 2016. Vanaf dat moment neemt de NZa een grotere rol op zich door regels te stellen voor een transparant zorginkoopproces. Het stellen van regels is voor de NZa geen doel op zich maar in dit geval wel een middel om het contracteerproces soepeler te laten verlopen. Naast de Good Contracting Practices (richtlijnen voor contracten) is de regel ‘Transparantie zorginkoopproces Zorgverzekeringswet’ opgesteld. Met deze nadere regel worden zorgverzekeraars onder meer verplicht om hun zorginkoopbeleid en de procedure van zorginkoop voor 1 april van het jaar voorafgaand aan de ingangsdatum van het contract bekend te maken. Daarnaast moeten zorgverzekeraars in het tijdpad van de contractering een redelijke termijn opnemen voor zorgaanbieders om het contractvoorstel te bestuderen en vragen te stellen. In de nadere regel worden zowel zorgverzekeraars als zorgaanbieders verplicht om tijdens de contracteerperiode voldoende beschikbaar te zijn voor vragen en opmerkingen van zorgaanbieders, respectievelijk zorgverzekeraars.

Ingrijpen

Een individueel meningsverschil tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar hoeft niet te betekenen dat de zorgmarkt niet goed functioneert, meent de NZa. ‘In iedere zakelijke onderhandeling kan het immers voorkomen dat een van de partijen andere afspraken had willen maken.’ Maar in het geval dat het gedrag van de zorgverzekeraar te wensen over laat, kan de NZa een zorgverzekeraar een verplichting opleggen het gedrag bij te sturen.

Zorginkoop

Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier zorginkoop.
Bekijk het dossier

1 REACTIE

  1. Bespaar de moeite NZa. Beter is de inkoop bij de zorgverzekeraars weg te halen. Laat clienten zelf hun zorg kiezen/inkopen, gesteund door hun huisarts/vertrouwenspersoon. En introduceer cliënt volgend budget om de kosten in de hand te houden. Tja, een heel ander systeem, dat dan weer wel. Het is de enige manier om de cliënt centraal te stellen, de kwaliteit te borgen en de kosten te beheersen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.