Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Ggz verzuipt in administratielast gemeenten’

De financiële verantwoording van de ggz in het gemeentelijk domein dreigt een bureaucratische nachtmerrie te worden. ‘We krijgen te maken met 30.000 nieuwe zorgproducten’, zegt Stephan Valk, voorzitter van de Parnassia Groep, de grootste ggz-aanbieder in Nederland.
‘Ggz verzuipt in administratielast gemeenten’
Foto: Parnassia Groep

Gemeenten zijn in 2015 verantwoordelijk geworden voor drie vormen van ggz: begeleiding (Wmo), de Jeugdzorg en beschermd wonen. Over de financiële verantwoording van die zorg ontbreken bindende centrale afspraken. 'Er is geen eenduidige set van criteria over welke informatie zorgaanbieders aan gemeenten moeten leveren en waaraan de contracten moeten voldoen', waarschuwt Stephan Valk, voorzitter van de Parnassia Groep. 'Gemeenten zijn allemaal een eigen systeem aan het bouwen.'

Gemeenten regelen het zelf

De Parnassia Groep, goed voor circa tien procent van de landelijke behandelingen, doet zaken met circa 200 gemeenten. Dat zijn niet alleen gemeenten in Zuid-Holland, maar ook gemeenten elders in het land, waar maar enkele patiënten gebruikmaken van specifieke voorzieningen. 'Ze regelen de verantwoording allemaal net iets anders. We krijgen te maken met 30.000 nieuwe zorgproducten. Vaak gaat het om dezelfde diensten die ze net iets anders definiëren', zegt Stephan Valk, voorzitter van de Parnassia Groep. 'Die moeten we allemaal in onze systemen invoeren. De bureaucratische lasten dreigen zo te exploderen. Wij zijn jaarlijks tien miljoen euro extra kwijt aan dit verantwoordingscircus. De financiële verantwoording moet simpeler. Dat geld moet worden besteed aan zorg'.

Geen onwil van gemeenten

Valk, bestuurslid van de brancheorganisatie GGZ Nederland, wijt het niet aan onwil van gemeenten. Volgens hem heeft de focus van gemeenten tot nu toe bij het goed regelen van de zorgverlening gelegen. 'Sommige zaken gaan verrassend goed. Als een wijkteam goed functioneert, dan zijn we er in de jeugd-ggz eerder bij dan voorheen. Maar de financiële verantwoording dreigt een drama te worden.'

Plan VNG voor versimpeling is vrijblijvend

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een plan om gemeenten te laten kiezen uit vier modellen van verantwoording. Maar Valk heeft daar weinig vertrouwen in, omdat het te vrijblijvend is. 'De VNG kan een dringend appèl op gemeenten doen om een van deze modellen te kiezen. Maar ze kunnen dat naast zich neerleggen. Dat gaat dus niet werken.'

Leercurve zorgverzekeraars

Valk vreest dat de ggz met gemeenten dezelfde leercurve zal moeten doorlopen als eerder met zorgverzekeraars. 'Die hebben ook jarenlang vastgehouden aan een eigen systeem van financiële verantwoording. Pas onlangs is afgesproken om gezamenlijk op te trekken.'

Oproep tot simpele verantwoording

Maar de verantwoording kan in de ogen van Valk nog veel simpeler als de politiek niet zou eisen dat alle zorg op individueel niveau tot op detail verantwoord moet worden. 'Zo werkt dat niet in de dienstverlening aan groepen patiënten. We nemen bijvoorbeeld verwarde mensen acuut in zorg. Dat was eerst onrechtmatig. Nu is afgesproken dat we dat dan binnen dertig dagen aan de huisarts melden. Maar een groot deel van deze cliënten heeft helemaal geen huisarts. We kunnen voor 95 procent van de cliënten de verantwoording volgens de regels organiseren, maar voor die laatste 5 procent op onderdelen niet of tegen heel veel administratieve lasten. Als de ggz die vrijheid zou krijgen, dan zouden we honderden miljoenen euro's minder aan administratieve lasten kwijt zijn en aan zorg kunnen besteden. Natuurlijk moeten we ons verantwoorden, maar zoals het nu gaat is echt van de gekke. Dit is niet effectief.'

9 reacties

  • fred


    Een groot deel van de clienten heeft nog geen huisarts. Weet de Tweede Kamer dit?
    Zijn deze clienten wel verzekerd tegen zorgkosten?
    Weet de Tweede Kamer dit?
    Veel succes!

  • bezorgde

    Er staat al een bestuurder van Iriszorg met zijn zorgen op youtube: https://youtu.be/DlkLG9x8bdQ

  • bresker

    allemaal infame praatjes om dit op de gemeenten af te schuiven want de invoering moet veel te snel. maar daarvoor moeten we in Den Haag zijn

  • ronald noorman

    Nu niet gelijk roepen dat het voorheen allemaal beter was, en dat het nu een chaos is. Er zijn gemeenten waar het slecht loopt. Er zijn ook gemeenten waar het heel goed gaat - weet ik uit ervaring. En er zijn veel aanbieders die vast blijven zitten in de wereld van 2014.
    Gemeenten uit mijn omgeving hebben ingekocht zonder productieplafond. Biedt kansen voor ondernemende aanbieders - maar is een risico voor gemeenten. Niet gek om dan inzicht te verlangen in de kosten op individueel niveau. Overigens is info op BSN nodig tbv woonplaatsbeginsel. 
    Aanbieders registereren ook alles op individueel niveau. Als een aanbieder dat goed en efficient inregelt, én zorgt dat zijn systeem goed overweg kan met standaard JW berichten, én software geschikt maakt voor 1 interne productcatalogus gekoppeld met n externe (klant-)producttabellen zoals in de zakelijke wereld gebruikelijk, dan is de additionele administratieve last nihil. 
    Kunnen we ons samen bezig gaan houden met nog betere zorg voor de cliënten. 

  • ziekmakend

    dan toch maar naar een ziekenfondsachtig systeem?

  • Marchand

    Inderdaad zal het geen onwil van gemeenten zijn. Men pakt het aan, zoals de cultuur betaamt. Die past echter niet bij het met een been in de uitvoering staan. Daar zit het probleem. Men is met name bezig geweest, samen met de juridische afdeling en de telambtenaren om tarieven en contracten te regelen. Basisteams zijn vrijwel nergens op orde of kenmerken zich door interne gerichtheid en/of een nog gering kennisniveau. De kramp waar men dan in ons land in schiet is deels trachten grip te krijgen met regels, verantwoording en monitoring vanuit diverse gemeentelijke domeinen aangevlogen (zodat iedereen er nog even zijn/haar wensen in kan leggen). Gevolg: een doldraaiend circus. Misschien is het goed even alles overboord te kieperen (nee, dan gaat niet alles mis.....) en vanaf 'point-blanc' samen met de partijen zaken op te bouwen.

  • Maret Wielenga

    Dit is ook weer zo'n mooi voorbeeld van een 'beheerst' verlopende transitie.

  • Alberts

    Het gaat meer om de regels dan om de mens. Controle is goed, verantwoording is nodig, maar let's get real, dit gaat nergens meer over.

  • Teceer

    het is natuurlijk vooral jammer dat de aanbieders hun productencatalogus niet zo goed op peil hadden, dat duidelijke producten aan een duidelijke prijs gekoppeld waren en direct bij de gemeenten gedeclareerd konden worden. nu gaan pseudo-afnemers - de echte afnemers (de patiënten/cliënten) zijn door de regiebehoefte van overheid en zorgverzekeraars al lang buiten spel gezet - producten definiëren hoewel ze zowel de daarvoor nodige kennis en informatie ontberen als het vertrouwen.

    en dit probleem zal zich niet alleen in de GGz voordoen, vrees is.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden