Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgverzekeraars krijgen 1,25 miljard te veel van VWS

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De vereveningsbijdrage over 2012 en 2013 is door VWS te hoog vastgesteld waardoor zorgverzekeraars samen 1,25 miljard euro te veel hebben teruggekregen. Hun werkelijke zorgkosten waren dus lager, vooral de kosten van medicijnen.
Zorgverzekeraars krijgen 1
Foto: ANP/Koen Suyk

Dat blijkt uit evaluatieonderzoek van KPMG.

Te hoge vereveningsbijdrage

De vereveningsbijdrage aan zorgverzekeraars uit het zorgverzekeringsfonds is over 2012 en 2013 samen ongeveer 1,25 miljard euro te hoog geweest. Dit is voornamelijk te danken aan lagere medicijnprijzen door het aflopen van patenten en invoering van het preferentiebeleid. Vanaf 2013 hebben de verzekeraars de premies lager vastgesteld dan de door VWS geraamde premie. De verzekeraars geven voor 2015 aan dat zij in totaal 1,4 miljard euro van het positieve resultaat teruggegeven hebben aan verzekerden via premieverlaging. Ook hebben verzekeraars de positieve resultaten over 2012 en 2013 gebruikt ter verhoging van hun reserves, noodzakelijk in het kader van Solvency II.

Nacalculatie

Het evaluatieonderzoek gaat in op de vraag wat het effect is geweest van de macronacalculatie waarmee verzekeraars zijn gecompenseerd voor grote aantallen ongezonde verzekerden. Het doel van het afschaffen van de macronacalculatie is om het risicovereveningssysteem verder te verbeteren en daarmee de zorgverzekeraars te stimuleren meer te investeren in goede zorginkoop en beheersing van de zorgkosten. De conclusie is dat het effect van het afschaffen van de macronacalculatie op het vergroten van de prikkels tot doelmatigheid niet meetbaar is en waarschijnlijk klein.

Risicoverevening

Zorgverzekeraars zijn verplicht elke verzekerde te accepteren en mogen geen hogere premie vragen aan ongezondere verzekerden. Daardoor zouden zorgverzekeraars ongezonde mensen kunnen mijden en gezonde juist willen aantrekken. Om deze risicoselectie tegen te gaan, is de risicoverevening ingesteld. Daarmee worden zorgverzekeraars gecompenseerd die meer dan gemiddeld ongezondere verzekerden in hun bestand hebben. Tot en met 2014 bestond risicoverevening zowel uit een geraamd bedrag vooraf als een macronacalculatie achteraf. Deze nacalculatie bestaat sinds 2015 niet meer waardoor zorgverzekeraars meer risico lopen.

Beter ramen

Vanwege afschaffing van de macronacalculatie neemt het belang van het juist ramen van de totale kosten toe voor zorgverzekeraars, aangezien zij risicodrager worden voor een afwijking tussen de raming en daadwerkelijke zorgkosten. Ook de overheid zal het macrobudget scherper moeten vaststellen.

Flankerend beleid

Om alle zorgverzekeraars een gelijke uitgangspositie te geven, is flankerend beleid ingesteld. Het flankerend beleid zorgt ervoor dat de zorgverzekeraars met een ongunstig risicoprofiel in een dergelijke situatie compensatie ontvangen en dat de zorgverzekeraars met een gunstig risicoprofiel inleveren om de compensatie voor zorgverzekeraars met een ongunstig risicoprofiel te financieren. Dit heeft voor alle zorgverzekeraars positief uitgepakt.

Kleine zorgverzekeraars

Het blijkt dat vooral kleine zorgverzekeraars profiteren van het flankerend beleid. Nadeel is echter dat zij moeten wachten totdat de definitieve afrekeningen bekend zijn. Dat duurt doorgaans drie jaar. De onderzoekers pleiten voor afschaffing van het flankerend beleid omdat de jarenlange onzekerheid en hogere administratieve lasten vermoedelijk niet opwegen tegen het uiteindelijke resultaat.

VWS

Minister Schippers volgt de aanbeveling tot het verbeteren van de macroraming op, zo schrijft zij aan de Tweede Kamer. Het flankerend beleid wil ze nog niet afschaffen. Pas als de definitieve cijfers beschikbaar komen, wil zij daar nader naar kijken. Het flankerend beleid zou zorgverzekeraars wellicht ook kunnen stimuleren om meer te investeren in doelmatige en kwalitatief goede zorg voor chronisch zieken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.