Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorgorganisaties zuchten onder declaratiechaos gemeenten

Door de verscheidenheid aan declaratieformats heeft een groot deel van de gemeenten haar zorgaanbieders in de Wmo nog niet betaald. De onbetaalde rekeningen vormen een financieel risico voor zorgbedrijven.
Zorgorganisaties zuchten onder declaratiechaos gemeenten
Foto: Roos Koole

In de eerste maand van dit jaar betaalde 44,71 procent van de gemeenten zorgaanbieders op tijd uit. In februari betaalde 37,5 procent van de gemeenten zorgaanbieders binnen de termijn. In maart kwam slechts 26,74 procent van de gemeenten tijdig over de brug. Dat blijkt uit gegevens van de bedrijven Technology To Serve BV (TTS) en Care Expert. Deze ondersteunende bedrijven helpen zorgaanbieders met declareren in circa negentig gemeenten. Bestuurder Barend van Leeuwen van PrivaZorg ziet hetzelfde gebeuren in zijn organisatie. 'We moeten erg lang wachten op ons geld en dat heeft alles te maken met de complexiteit van zorgomschrijvingen en declaraties. Wij zijn het afgelopen jaar opgeschaald van veertig gemeenten naar tweehonderd gemeenten. Het aantal omschreven producten is echter omhoog gegaan van veertig naar duizend.'

Extra mensen aannemen

Landelijk staat de teller van het aantal productomschrijvingen inmiddels op 180.000. 'We moeten extra mensen aannemen om dat allemaal te overzien', zegt Van Leeuwen. 'Dat is zonde van het geld want binnen de Wmo zijn de marges al niet groot. Gelukkig heeft PrivaZorg voldoende vlees op de botten om deze klappen voorlopig op te vangen, maar bij kleinere organisaties komt de liquiditeit door de extra administratieve last wel degelijk onder druk te staan.'

Nodeloos ingewikkeld

De reden voor de vele verschillende omschrijvingen ligt volgens Van Leeuwen bij de bestuurlijke autonomie van gemeenten. 'Iedere gemeente mag haar eigen zorgbeleid invullen, en dat is prima. Iedere gemeente ontwikkelt echter ook een eigen manier van omschrijven en declareren. En dat maakt het nodeloos ingewikkeld. Dat had gewoon standaard voor alle gemeenten hetzelfde gekund. De klant merkt immers niets van hoe er wordt omschreven en gefactureerd.'

Standaard

Van Leeuwen roept op om in het transitiejaar 2015 tot meer eenduidige declaraties te komen. 'Gemeenten zouden in 2016 bijvoorbeeld tot drie standaardmodellen van declareren kunnen komen: licht, middel en zwaar. Op deze drie standaarden zou de hele software-industrie zich dan kunnen richten bij de ontwikkeling van declaratiesoftware. Inhoudelijk houdt iedere gemeenten dan nog steeds haar beleidsvrijheid bij de inrichting van de zorg.'

Gerelateerde tags

8 reacties

  • FJJ Conijn

    @Robocop: hear, hear! +1.

  • jvjansen2

    Natuurlijk is het de wettelijk plicht van zorginstellingen om verantwoorde zorg te leveren. De KWZ en de BIG zijn niet veranderd.
    Maar is er een groter dan verwachte, aantal faillissementen onder zorginstellingen?
    Vermoedelijk zullen er veel faillissementen komen. Dit heeft dan twee redenen. Een deel van de zorgorganisaties ziet de realiteit niet onder ogen. De klant is de is de autonome, democratisch gecontroleerde, gemeente die de zorg regelt voor haar burgers. De gemeente bepaald de regels en daar moet een instelling zich naar voegen. Tweede reden is de bezuinigingen die de gemeenten door moeten voeren.
    Bij beide zijn het declaratiemechanisme van de AZR en DBC-onderhoud een blok aan het been. Het zijn bureaucratische disfunctionele systemen van gestold wantrouwen. Gemeentes zullen hun eigen eenvoudiger systemen ontwikkelen toegespitst op de lokale situatie. Deze zijn eenvoudiger maar wel verschillend. Niet mis mee, we willen toch niet de zelfde zorg in Amsterdam als in Groenlo. Daar horen dus ook ander systemen bij.

  • Robocop

    Vorige week gehoord van een zorgaanbieder: gemeente dreigt niet te betalen als de facturen voor de verleende zorg niet op tijd binnen is. De zorgaanbieder kan nog niet geautomatiseerd factureren want zijn software pakket is nog niet klaar voor het declaratie platvorm dat de gemeente wenst te ontvangen. Dus wordt er via het aloude Excel gefactureerd. De gemeente betaald desondanks niet uit, want, de gemeente is zelf ook nog niet klaar met het financiële systeem om de zorgverleners te betalen. Deze chaos kan nog wel eens een veel groter probleem dan de PGB's worden.

    Zelf werk ik bij een ICT bedrijf, en ik wil bij deze minister Schippers bedanken voor de gecreëerde chaos, mijn bedrijf haalt zonder moeite omzet binnen om de problemen op te lossen. Als zorgklant en belastingbetaler bloed mijn hart: wat een verspilling van zorg geld.

  • jbroekgaarden

    Op zich was dit te verwachten. Hetzelfde hebben we egzien bij de stelselwijziging in 2006. Gelukkig lost dit na maanden en jaren grotendeels op. Daarnaast kan men gebruik maken van declaratieservicebureaus die juis gericht zijn om het interfacen mate de verschillende partijen. Voor veel zorgaanbieders een zorg minder.

  • Petrus

    Beste jvjansen2. Ik vrees dat het niet zozeer de gemeenten zijn die de zorg goed hebben opgepakt, maar de zorgaanbieders die (nu vaak onbetaald) gewoon de zorg doorzetten aan de cliënt. Zorgverantwoordelijkheid heet dit. Iets soortgelijks zie je bij PGB's momenteel.
    De gemeenten doen verschrikkelijk hun best, maar dit wespennest en deze geforceerde decentralisatie gaat hen (momenteel) toch wel echt de pet te boven. Van Rijn heeft zich voor de zoveelste keer vergist. Hij geeft een systeem op hoofdlijnen weg en een ieder interepreteerd het naar zijn/ haar maatstaven. Locale/regionale uitvoering heet dat geloof ik.
    Dat zie je bij gemeentes en zorgverzekeraars. De bureacraten varen er in ieder geval wel bij...

  • Hans ter Brake


    AWBZ zou onbetaalbaar zijn geworden. Decentralisatie beoogt lagere kosten door betere organisatie; dicht bij de burger en die moet daar ook zorginhoudelijk van profiteren. De systematieken die zijn opgetuigd in contracten tussen gemeenten en zorgorganisaties zijn zo divers dat dit voor alle partijen leidt tot veel inspanning en kosten.
    Onlangs was er een bijeenkomst van OIZ waar sprekers van het Zorginstituut, King en iZa aangaven berichten te willen standaardiseren en met 4 releases per jaar (!) willen komen. Dat leidt m.i. tot 'verkeerde besteding van zorggeld'. De systematieken in contracten moeten simpeler en daarna de berichten. Dan is overigens diversiteit in producten niet meer het probleem - en daar profiteert de 'lokale cliënt' juist van.

  • jvjansen2

    Alleen maar klachten over de betalingen. Dat is goed nieuws, de gemeenten lijken de zorg goed opgepakt te hebben.
    Problemen met de betalingen heeft de zorg natuurlijk vooral aan zichzelf te danken. Gemeenten betalen jaarlijks meer dan 50 miljard aan niet zorg facturen. Voor de enkele miljarden voor de zorg zouden ze een heel nieuw systeem moeten optuigen?
    En dan nog een systeem dat in de AWBZ ook al niet functioneerde. Sterker, omdat het zo slecht functioneerde is de zorg overgeheveld naar de de gemeenten.

  • Petrus

    De heer van Leeuwen bedoeldt het goed maar is ook wat naïef. De chaos is compleet. Zelf met de 3 varianten zijn weer vele varianten mogelijk met respectievelijk vervoer (meerdere soorten), varianten met PV (begint zich nu wat uit te kristaliseren, varianten met eigen bijdrage met het CAK. Afijn, de enige echte oplossing voor vermindering van de administratieve werkdruk is een contract met de gemeente met een 'all-in'vast bedrag. Niet zo leuk voor alle software leverancier (wat laten we eerlijk zijn, er valt ook geld aan al die varianten te verdienen), maar wel zo fijn voor degenen die een hekel hebben aan bureaucratie. Helaas is er niemand meer die het in de hand heeft.....
    Onze software leverancier heeft overigens eerder meer dan 270 betalingsvarianten getest. Als je als zorgaanbieder meerdere gemeenten 'hebt', heb je het tamelijk zwaar om de inkomsten correct binnen te halen.Mooier hebben we het niet gemaakt, gemakkelijker zeker niet...

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden