Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wi-Care bestormt de Duitse markt

Wilma Verhoeks heeft al meer dan 200.000 euro opgehaald voor haar bedrijf in gespecialiseerde kleding voor mensen met een beperking, Wi-Care. De crowdfundingcampagne loopt nog 24 dagen. Als ze het doelbedrag van vier ton binnen heeft, gaat Wi-Care de gigantische Duitse markt op.
Wi-Care bestormt de Duitse markt

Sind Sie fertig für Deutschland? Met die vraag op een beurs in Duitsland is de campagne van Wi-Care een half jaar geleden begonnen. Het bedrijf, met een omzet van 3,8 ton, is al jarenlang marktleider in Nederland op het gebied van zogeheten ‘scheurpakken’ en ‘orthesejassen’. Kleding voor zwaar gehandicapte mensen, veelal in een rolstoel, die niet alleen comfortabel en veilig moet zijn, maar ook mooi. ‘Een Duitse dame, met wie ik nu nauw samenwerk, benaderde me met de vraag of ik klaar was voor Duitsland’, herinnert Verhoeks zich. ‘In eerste instantie had ik nooit stilgestaan bij een stap over de grens, maar gaandeweg bleek het een steeds betere kans te zijn.’

Sneller kapitaal

Zo wonen er vier tot vijf miljoen mensen met een beperking in Duitsland, van wie 1,8 miljoen mensen met dementie. Geen enkele andere producent maakt kleding zoals Wi-Care. ‘We zijn eerst met ons businessplan naar huisbankier ING gegaan en daar waren ze heel enthousiast. Wegens allerlei verantwoordingstrajecten zou het echter maanden gaan duren voordat het geld bij ons op de rekening zou staan. Dan zouden de kansen verkeken kunnen zijn. Daarom hebben we gezocht naar manieren om sneller kapitaal binnen te krijgen, zoals middels crowdfunding.’

Verregaande contracten

Via het platform Collin Crowdfund wordt nu geprobeerd de benodigde vier ton binnen te halen. ‘Dat geld is grotendeels bedoeld voor de productie en het aanleggen van voorraden’, vertelt Verhoeks. ‘We komen in september in verschillende catalogi in Duitsland en hebben verregaande contracten met de Krankenkasse, het ministerie in Duitsland en verschillende zorgaanbieders. Het kan snel gaan met de vraag en dan hebben we dat kapitaal nodig om onze productie en voorraad op te kunnen voeren. Verder komt mijn zoon per 1 augustus bij Wi-Care werken om de Nederlandse tak te runnen zodat ik mijn tijd en focus vooral op Duitsland kan richten.’

Internationaal

Investeerders krijgen een rendement van 7 procent op hun investering in Wi-Care. ‘Bij de bank zouden we waarschijnlijk minder rente hoeven te betalen, maar ik vind het goed om investeerders een redelijk rendement te geven. Je ziet trouwens dat veel van onze investeerders participeren uit een vorm van maatschappelijk ondernemen. Men draagt het product en onze missie een warm hart toe.’

Duitsland is het eerste land waar Wi-Care voet aan de grond zet, maar mogelijk niet het laatste. ‘We krijgen nu ook vragen binnen uit Rusland en de Arabische wereld. Dus hoe ver we internationaal gaan, moet nog blijken.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.