Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Orthopedische schoentechnici boos op Zilveren Kruis

De Nederlandse branchevereniging van orthopedische schoentechnici en instrumentmakers, NVOS-Orthobanda, heeft de NZa een brandbrief gestuurd. NVOS wil dat de NZa het nieuwe contracteerproces beoordeelt.
Orthopedische schoentechnici boos op Zilveren Kruis
Foto: Carina van Aartsen

Aanleiding is het nieuwe contracteerbeleid van Zilveren Kruis (voorheen Achmea).

Spelregels

De zorgverzekeraar sluit 15 procent van de in 2015 gecontracteerde leveranciers uit, volgens de schoentechnici zonder daarover de dialoog met hen aan te gaan. Daarnaast wijzigt Zilveren Kruis volgens hen regelmatig de "spelregels" in haar inkoopprocedure. Leveranciers zeggen dat zij moeten instemmen met documenten die er nog niet zijn, protocollen die nog ontwikkeld moeten worden, en tarieven die nog niet zijn vastgesteld.

Zorginkoop

Dat is tegen het zere been van de schoentechnici en instrumentmakers. NVOS: 'Zilveren Kruis-Achmea verschuilt zich achter een zelf gehouden geheim onderzoek, een digitale portal waar de leverancier moet inloggen voor een contract, zonder dat enig gesprek mogelijk is met een zorginkoper. Zorginkoop is dan eigenlijk alleen nog maar risico afkopen.' Dit is niet de enige zorgverzekeraar waar de orthopedisch schoenmakers last mee hebben. Vorig jaar was de NVOS in een juridische procedure verwikkeld met CZ Zorgverzekeraar.

Zilveren Kruis

Woordvoerder Christine Rompa van Zilveren Kruis laat weten dat de zorgverzekeraar sinds het begin van de inkoopprocedure op 22 mei duizend vragen over de zorginkoop heeft binnengekregen en daar ook antwoord op heeft gegeven. Deze antwoorden staan op de site en eveneens een uitleg over het nieuwe inkoopbeleid. De informatie is toegankelijk voor deelnemers aan de inkoopprocedure. Een gesprek over prijzen mag niet, dus moet de Zilveren Kruis dat zelf uitvinden: 'Wij hebben geen flauw idee wat een juiste prijs is. Jarenlang hebben wij zelf een prijs vastgesteld en die is dan ook aangehouden door de zorgaanbieders. Nu hebben wij hen gevraagd voor welke prijs zij de schoenen kunnen leveren. Dat is natuurlijk eng.'

Klanttevredenheid

Uit klantonderzoek van Zilveren Kruis blijkt volgens Rompa bovendien dat twintig procent van de cliënten de aangemeten schoenen niet draagt omdat ze niet goed zijn. Daarom is een eis dat zorgaanbieders klanttevredenheidsonderzoeken gaan doen. Volgens NVOS weigert Achmea al maanden haar "vermeende" klantonderzoek te openbaren, maar schermt daar wel steeds mee: 'Dat is het levende bewijs voor het feit dat Achmea weigert zich als zorgverzekeraar maatschappelijk gezien verantwoordelijk op te stellen door een transparant inkoopproces te organiseren. Overigens is het uitvoeren van klantonderzoeken al jaren een eis die bij de leveranciers ligt vanuit de erkenningsregeling welke door de SEMH is opgesteld, daar is dus niets nieuws aan.'

Kwaliteitscriteria

Volgens NVOS is de zorginkoop al jaren vooral prijsgestuurd terwijl zorgverzekeraars blijven beweren transparant te zijn en vooral naar de kwaliteit te kijken voor haar verzekerden. De branche zegt samen te willen zoeken naar kwaliteitscriteria die dan ook breed moeten worden gedragen, zowel door alle zorgverzekeraars als door alle betrokken leveranciers. Nu is het nog zo, volgens NVOS, dat zorgverzekeraars eenzijdig kwaliteitscriteria opstellen die onvoldoende relevant zijn en onnodig kostenverhogend werken voor de leveranciers en de verzekerden.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden