‘Wij hebben diverse gronden voor kanttekeningen bij deze deal’, schrijft BTN. ‘In de eerste plaats stoort het ons dat één partij, haast overeenkomstig de situatie in 2007, onder noemer van innovatiegelden, overheidsbudget beschikbaar krijgt om een concurrerende organisatie op te zetten. Waarbij medewerkers uit de dan alsnog failliete organisatie TSN, tegen slechtere arbeidsvoorwaarden want na faillissement, aan het werk worden gezet. De ondersteuning en bij de gemeenten blijkbaar beschikbare middelen, die afgelopen jaar niet voor de thuiszorg zijn ingezet, hadden ook nu en afgelopen jaar ingezet kunnen worden om reële tarief afspraken te maken met de aanbieders van thuiszorg, waaronder TSN en leden van BTN. Dat is echter niet gebeurd! De code maatschappelijk verantwoord gedrag heeft daar geen verandering in kunnen brengen.’
Gelijk speelveld
BTN vindt ook dat gemeenten geen aparte afspraken mag maken met een dergelijke gesteunde aanbieder, maar dat er voor alle aanbieders een eerlijk speelveld moet zijn (level playing field). De aanbieders vragen zich bovendien af waarom als er extra steun mogelijk is, naast het nakomen van de afspraken in de code, die middelen dan niet zijn ingezet om de bestaande nood bij aanbieders te ledigen, inclusief TSN.
Tot slot wijst BTN ook de bewindvoerders van TSN op de berichten van vele BTN-leden dat zij, op voor het personeel, betere condities afspraken zouden willen maken om de continuïteit te waarborgen.
ACM
BTN laat de samenwerking toetsen door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en haar juristen.