Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorg plant 4 miljard aan investeringen

Zorginstellingen zien de toekomst met beduidend meer vertrouwen tegemoet dan de afgelopen jaren het geval was. De sector verwacht 4 miljard te gaan investeren en denkt 2 miljard daarvan nodig te hebben aan vreemd kapitaal.
geld.jpg
Foto: Fotolia

Naar verwachting wordt 0,5 miljard euro geborgd door het Waarborgfonds voor de Zorgsector. Dat laat de ‘Financiële Zorgthermometer’ zien, een kwartaalenquête in opdracht van de vereniging voor zorgfinancials, die is uitgevoerd door Finance Ideas

Waarborgfonds
Zorginstellingen die gaan investeren, denken in totaal 2 miljard euro nodig te hebben aan vreemd vermogen. De financials voorzien garanties van het Waarborgfonds voor de Zorgsector voor een kwart van dit bedrag. Dat is een stijging van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrag ligt toch nog lager dan drie jaar geleden, zegt Pim Diepstraten van Finance Ideas. ‘Toen verstrekte het WFZ nog 800 tot 900 miljoen euro aan leningen. Dat bedrag liep vervolgens terug naar 400 miljoen euro. De vraag in markt ligt nu boven de 500 miljoen euro en de vraag is of het WFZ dat ook gaat verstrekken.’

Bancaire financiering
De resterende 1,5 miljard euro moet van de banken komen. Onder ziekenhuizen is de vraag naar vreemd vermogen het grootst (49 procent), binnen de ggz-sector is nauwelijks vraag naar vreemd vermogen (3 procent). Dertig procent van de verpleeg- en verzorgingshuizen is op zoek naar vreemd vermogen. Als voornaamste financieringspartner ziet men de Rabobank, 38 procent van de zorginstellingen verwacht daar te lenen. ING volgt met 28 procent. ABN AMRO heeft de naam een dure bank te zijn: een derde deel van de instellingen verwacht een rentepercentage van 3 procent en een kortere rentevaste periode. Deze impopulariteit is onterecht, zegt Diepstraten: ‘Het is echt een perceptie van de markt. Ik zie juist dat ABN AMRO zich actiever in de markt beweegt om zijn aandeel te vergroten. De Rabobank domineerde de markt, maar trekt zich nu steeds meer terug.’

Voorwaarden
Financials in de zorg verwachten van BNG de meest aantrekkelijke voorwaarden. De bank, die zich relatief goedkoop kan funden en een beperkt risicoprofiel heeft, kan goedkoop kapitaal aantrekken en dus gunstiger voorwaarden bieden. De ondervraagden voorzien bij deze bank een gemiddelde rente van 2 procent en een rentevaste periode van negen jaar. Over het algemeen denken de financials dat de BNG alleen geborgde leningen verstrekt, maar dat is onjuist volgens Diepstraten.

Ziekenhuizen
Voor ziekenhuizen is de prijs het belangrijkste argument bij de keuze voor een bank. Daarna volgen partnerschap en huisbankierschap. Bij verpleeghuizen en gehandicaptenzorginstellingen ligt dit andersom. De grote banken eisen bij de verstrekking van grote leningen het huisbankierschap op. Huisbankiers bieden meestal niet de scherpste leningen en ziekenhuizen wisselen volgens Diepstraten vaker van huisbankier. Een oorzaak kan zijn dat ziekenhuizen al volledig verantwoordelijk zijn voor hun financiering en dat de care nog op nacalculatie kan rekenen.

Concurrentie stimuleren
Tussen banken kunnen grote verschillen bestaan in voorwaarden, zegt Diepstraten. Daarom is het verstandig om voor concurrentie te zorgen. ‘Je ziet ziekenhuizen vaak met een groter bedrag de markt op gaan. Het nadeel daarvan is dat ze vast komen te zitten aan een consortium. Zo wordt de markt ineens gehalveerd en is er geen enkele concurrentie meer mogelijk. Het is beter om het totaalbedrag op te knippen in bedragen onder de 50 miljoen euro zodat je meerdere partijen kunt benaderen. Daarmee zal een instelling ook zijn investeringen moeten opknippen en dat zal niet altijd kunnen. Als het wel mogelijk is, is mijn advies: knip het bedrag op en kijk niet te ver vooruit. Bekijk over twee jaar opnieuw wat er nodig is. Dat maakt zowel de financiering als de interne besluitvorming gemakkelijker.’ 

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden