Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Slimme software is nieuwe groeibriljant Philips

Philips mikt voor omzetgroei steeds meer op slimme software, die met kunstmatige intelligentie medische apparatuur steeds accurater en doelmatiger maakt. Dat zei Frans van Houten, CEO van Philips, op een persbijeenkomst in Amsterdam.
Philips_ISP90_Lobi_450.jpg
Foto: Philips

Betere technische apparaten is waar Philips van oudsher geld mee verdient. Met de beursgang van de lichtdivisie in mei richt Philips zich helemaal op de wereld van medische technologie. Elk jaar komt het technologiebedrijf met meer geavanceerdere versies MRI- en CT-scanners. Maar dat verdienmodel verandert in rap tempo. Slimme software en services om met kunstmatige intelligentie medische apparatuur steeds beter en doelmatiger te maken, worden steeds belangrijker. In 2016 zijn de verdienmodellen waarbij Philips een ombinatie van hardware, slimme software en services verkoopt, goed voor 28 procent van de jaaromzet van 17 miljard euro. Philips verwacht dat dit in 2020 al 35 procent zal zijn. Philips CEO Frans van Houten ziet het ook aan de Research & Development, waarin Philips jaarlijks 10  procent van de jaaromzet in investeert. Van 14.000 medewerkers houdt 60 procent zich bezig met slimme software.

IntelliSpace 9.0 voor radiologen
Een goed voorbeeld is de IntelliSpace 9.0 voor radiologen, die Philips op 27 november lanceert op de internationale radiologenconferentie in Chicago. ‘Voor het werk van radiologen is deze slimme software een Big Bang’, legt afdelingshoofd radiologie LUMC Mark van Buchem uit. ‘De MRI is de grootste vriend van radiologen. We bekijken beelden en stellen een diagnose. Een radioloog met een geoefend oog komt daarmee een heel eind. Maar een aantal zaken gaan met het blote oog niet zo goed, zoals het zien van subtiele veranderingen over een lange periode. En als hersenen krimpen is het lastig te zien of dat komt door reguliere veroudering of door ziekte.’

Diagnose accurater
Die subtiele veranderingen zijn met slimme software veel beter in beeld te brengen. Die zoekt automatisch hoe bijvoorbeeld hersenen in de loop der tijd veranderen. Delen van de hersenen die zijn gegroeid in omvang kleuren rood op de foto, delen waar sprake is van krimp kleuren blauw. Met het blote oog, de ‘artist impression’, noemt Van Buchem dat, valt ook niet goed waar te nemen dat de omvang van het hersenvocht is toegenomen. De software vergelijkt de casus met soortgelijke patiënten. Dankzij de slimme software is de diagnose accurater en wordt dus vaker voor de juiste behandeling gekozen. Betere kwaliteit van zorg voor patiënten en de radioloog werkt ook nog eens doelmatiger. 

Illumio
Een andere toepassing is Illumio, dat de radioloog helpt de juiste informatie op het juiste moment in een overzichtelijk scherm beschikbaar te hebben. Informatie van de patiënt, zijn familie en de huisarts. De software vergelijkt de casus met soortgelijke patiënten, biedt relevante wetenschappelijke literatuur en medische protocollen aan. De cursor op het scherm adviseert wat voor de radioloog de beste volgende stap is. De software brengt zo alle relevante informatie samen en helpt de radioloog om de juiste beslissing te nemen.

Consumententak Philips
Naast de professionele medische technologie blijft de consumententak belangrijk, benadrukt Steve Klink, hoofd communicatie van Philips. De jaaromzet van consumentenapparatuur, van elektrische tandenborstels tot stofzuigers, bedraagt 6 à 7 miljard euro. Dat past in de strategie om mensen te helpen gezonder te leven. ‘Wil je een rol spelen in de gezondheidszorg, dan moet je apparaten maken die mensen gebruiken in de keuken en de badkamer’, aldus Klink.

Of registreer u om te kunnen reageren.