Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Zorgverzekeraars concurreren te weinig’, zegt ACM

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Zorgverzekeraars benutten hun mogelijkheden tot concurrentie onvoldoende. Bovendien worden zij beperkt door wet- en regelgeving.
1. finish.fotolia.jpg
Fotolia

Dat zegt de ACM op basis van een gisteren verschenen tussenrapportage.

Zorgverzekeringswet
De streng gereguleerde zorgverzekeringsmarkt belemmert zorgverzekeraars zich duidelijk te onderscheiden. Zo moeten alle verzekeraars zich houden aan hun acceptatieplicht, zorgplicht, regels voor de inhoud van het basispakket. Daarbij komen het risicovereveningssysteem en de strenge solvabiliteitseisen.  

Risicoselectie
Voor de aanvullende verzekeringen gelden minder restricties en zouden de verzekeraars zich veel beter kunnen onderscheiden. Bijvoorbeeld door selectie van verzekerdean, in het aanbod van zorg en in service naar verzekerden. Zorgverzekeraars zwichten echter voor maatschappelijke en politieke druk. Ze durven geen verschil te maken tussen verzekerden, stelt de ACM. Overigens mag risicoselectie niet van de NZa, maar daar rept de ACM dan weer niet over. 

Nieuwe toetreders
Nieuwe toetreders kunnen de vastgeroeste marktaandelen doorbreken, zo stelt de ACM. Het feit dat er al sinds 2006 geen nieuwe zorgverzekeraars bij zijn gekomen,  kan duiden op te hoge barrieres. Onduidelijke regels, hoge risico’s en lastige vergunningsaanvragen spelen nieuwe spelers parten. Deze beletten ook de reeds bestaande kleine zorgverzekeraars om te groeien. ACM zal nader onderzoek doen en zo nodig adviseren toetreding te vereenvoudigen.

Rookgordijn
Hoewel het aantal overstappers jaarlijks stijgt, is 70 procent van de verzekerden nog nooit van verzekeraar gewisseld. Wel geven zorgverzekeraars steeds meer geld uit aan reclame en acquisitie. Het aantal zorgverzekeringspolissen is flink toegenomen. Dat kan duiden op een grote variatie in producten, maar het kan ook dat alle reclames verhullen dat er eigenlijk geen verschil is tussen de polissen. Dat is schadelijk, zo stelt de ACM, omdat verzekerden zo geen goede selectie kunnen maken en zij hun verzekeraar niet scherp kunnen houden. De concurrentie neemt hierdoor af. 

 

 

Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het Dossier Zorginkoop.
Lees meer>>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.