Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Wachtlijst Meander is met instemming VGZ’

Het Meander Medisch Centrum heeft pas na overleg met en met instemming van VGZ besloten om langere wachttijden te hanteren voor patiënten die bij de VGZ zijn verzekerd. Dat schrijf minister Schippers in een reactie op Kamervragen.
MeanderMedischCentrum_450.jpg
Foto: Meander Medisch Centrum in Amersfoort.

Het Meander Medisch Centrum en zorgverzekeraar VGZ hebben een conflict met elkaar over het budgetplafond. Meander trok na het eerste kwartaal van 2016 al aan de bel bij verschillende verzekeraars, omdat zij niet genoeg zorg zouden hebben ingekocht. Met andere verzekeraars kon het ziekenhuis nieuwe afspraken maken, alleen met VGZ lukte dit niet. Daarom besloot het Meander in juli om het budget over het hele jaar uit te smeren, wat langere wachttijden voor VGZ-verzekerden tot gevolg heeft.

Met instemming van VGZ
Die beslissing werd volgens het Meander genomen in overleg met en met instemming van VGZ, schrijft minister Schippers nu in antwoord op Kamervragen van de SP. Ze meldt ook dat er eerder al gesprekken werden gevoerd tussen de twee partijen over het probleem en de oplossingen. Op 1 juni hebben ze afspraken gemaakt over het laten oplopen van de wachttijden. ‘Het Meander MC is zich ervan bewust dat dit voor haar patiënten een onwenselijke situatie is. Het ziekenhuis heeft gedurende de afgelopen periode meerdere malen bij VGZ aangegeven bereid te zijn om in overleg te treden om te bezien of er een andere oplossing te vinden is.’ Schippers is niet van plan om er tussen te komen, omdat ze vindt dat de twee er zelf uit moeten kunnen komen. ‘Er is hier sprake van een verschil van inzicht tussen VGZ en Meander Medisch Centrum. Ik betreur dat ze er niet samen uitkomen maar dit conflict op deze wijze op zijn beloop laten.’

Conflict met VGZ zelf oplossen
Sinds juli zijn 500 tot 600 patiënten met de maatregel geconfronteerd, blijkt uit de brief. ‘Het Meander MC heeft mij laten weten dat de cijfers tot en met de maand juni als eindejaarsverwachting een overschrijding laten zien van ongeveer 7 miljoen euro voor het zorgkostenplafond van VGZ’, schrijft de minister. VGZ heeft het ministerie laten weten nog geen schatting te kunnen maken, omdat het budget voor dit jaar volgens de verzekeraar nog niet is opgemaakt. Er zou volgens VGZ geen grote toename van het aantal VGZ-verzekerden zijn die in het Amersfoortse ziekenhuis willen worden geholpen. Wel merkt de verzekeraar dat er meer klanten zijn die vragen om bemiddeling, omdat ze door het conflict niet direct in het Meander terecht kunnen.
Schippers hoopt dat de twee er alsnog uit zullen komen. ‘Ik verwacht van zorgaanbieders en zorgverzekeraars dat zij heldere afspraken maken en als gedurende het jaar een conflict dreigt, zij dat samen op patiëntvriendelijke wijze oplossen.’

Constructieve gesprekken met Meander
VGZ zegt zich niet te herkennen in de uitspraak van het Meander dat de beslissing over de wachttijden in overleg is genomen. Wel laat de verzekeraar weten dat er inmiddels 'constructieve gesprekken' worden gevoerd met het Meander Medisch Centrum, waardoor het ziekenhuis enkele dagen geleden de langere toegangstijden heeft opgezegd. Verzekerden van VGZ hoeven daardoor nu niet meer langer te wachten dan patiënten met een andere zorgverzekeraar.

Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier zorginkoop.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden