Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Meerderheid aanbieders is niet voorbereid op zzp’s’

De invoering van zorgzwaartebekostiging kent voorlopers en achterblijvers, opbouwers en afbouwers, ambtenaren en ondernemers.
‘Meerderheid aanbieders is niet voorbereid op zzp’s’

Allen waren zij aanwezig op het congres dat Elsevier Congressen samen met adviesbureau Berenschot vrijdag 23 januari organiseerde in Utrecht. Een verslag van het congres ‘zzp’s: van theorie naar praktijk’.

Na de introductie van spreekstalmeester René van Duuren van Berenschot leggen medewerkers van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) uit hoe het ervoor staat met de zorgzwaartepakketten (zzp’s). Dat valt nogal tegen. Vijfentachtig procent van de aanbieders is onvoldoende voorbereid op de komst van de zzp’s. Grootste zorgenkindje is de ggz.

Ook NPCF-frontman Jan Coolen is weinig positief. Volgens hem voldoen de pakketten van de ‘kind en jeugd’-ggz niet. Een groter probleem vormen echter regionale verschillen tussen de indicatiestelling in verschillende regio’s. Volgens een monitor van de NPCF worden de grondslagen nogal eens verschillend geïnterpreteerd. In de ene regio krijgt een cliënt een pakket op de grondslag ‘somatisch’, terwijl dat in een andere regio de grondslag ‘licht gehandicapt’ kan zijn. “Dit legt een bom onder het systeem”, aldus Coolen. Ook het feit dat de kapitaallasten van aanbieders nog niet in een integraal tarief zitten, is volgens Coolen een valkuil. “Dit opent de deur voor slimme vastgoedkunstjes en zorgt in de huidige crisis voor onnodige onzekerheid.”

GGZ Nederland reageert bij monde van Marloes van Es op de bewering van de NZa het zorgenkindje te zijn. Van Es erkent de problemen en stipt een aantal aan. De vele ‘knippen’ in het stelsel leveren problemen op. De meeste cliënten zitten in de zorgverzekeringswet, tot dag 366, wanneer zij ineens een zzp toegewezen moeten krijgen. Hier moet de sector nog hard aan werken. Dat terwijl er nog steeds problemen zijn rondom het ict-systeem voor zzp-registratie, de AZR (Awbz-brede zorgregistratie).

Goed nieuws

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden van het zzp-front. De Stichting Brentano in Amstelveen heeft de zaakjes al aardig op orde. Bestuurslid Frans van Rijn heeft al zijn cliënten ingedeeld naar zorgzwaarte. De aanwezigen luisteren gretig naar zijn tips. “ Bouw je uren hetzelfde op als de NZa”, is zo’n tip van Van Rijn. Hij is bijzonder positief over het inzicht dat de zzp-systematiek geeft in de eigen organisatie wanneer je het eenmaal ingevoerd hebt. “Je komt erachter dat je bijvoorbeeld een andere verdeling van vaste en flexibele krachten moet hebben. En dat een locatie van minder dan dertig cliënten geen fulltime receptie nodig heeft.”

Ook de verzekeraars komen aan bod. De zaal gaat in felle discussie met directeur Care Oscar Dekker van UVIT en bestuurder Jitse Smid van de kleine zorgverzekeraar Salland. Zorgbestuurders vragen zich af hoe klantvolgend zzp’s kunnen zijn wanneer het zorgkantoor nog steeds een vast, regionaal budget houdt. Deze discussie woedt voort tot aan de workshops en borrel. Uiteindelijk komen de verzekeraars en bestuurders eruit. Ze gaan uiteen met de afspraak gezamenlijk de schouders onder te zetten. (Zorgvisie- Wouter van den Elsen)

Bekijk de Zorgvisie ondernemen special

Ondernemen special

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Weer een stuk bureaucratie erbij waar de cliënt niets aan heeft. Boven de hoofden van de cliënten wordt weer eens een ondoorzichtig, schimmig syteem opgezet waar men 7 jaar studie en een zware computer voor moet hebben om het uit te voeren.
    Daar steken managers ook nu weer hun tijd in. De meeste tijd gaat verloren in dergelijke systemen welke er gewoon op neer komen dat de cliënten steeds minder zorg krijgen.Een verkapte bezuiniging.
    De zorg voor verpleeghuisbewoners is evenwel nog net zo simpel als 40 jaar geleden. Op tijd wakker, gewassen,uit bed en aangekleed. Op tijd naar de WC of een schone luier aan. Een middagmaaltje en avondeten en weer uitkleden en naar bed. Daar zijn alle ingewikkelde fantasieën geheel overbodig. Met al die bureaucratische kosten verdwijnt de echte simpele zorg uit het zicht.En de zorg wordt met de dag slechter en vooral minder.
    Terwijl zorgcliënten veelvuldig aan de bel trekken vanwege slechte zorg, zitten beleidsmakers en politieke onbenullen de zorg steeds ongewikkelder te maken zodat de cliënt er helemaal geen wijs meer uit wordt. En dus ook geen zicht meer heeft op wat hij recht heeft.In de praktijk speelt de cliënt geen enkele rol bij het opzetten van de zorg. De cliënt is een commercieel produkt geworden waar vele instanties hun baantjes mee bedenken. Een produkt dat naar hartelust verhandeld wordt tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar. En de politiek geeft steeds meer macht aan de zorgsector en minder aan de direct belanghebbende.
    Wie dat allemaal bedenkt moest men direct de laan uit sturen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.