Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Nieuwe verzekeringslabels beperken prijsconcurrentie

In 2012 zijn een miljoen mensen veranderd van zorgverzekeraar. Het aantal overstappers neemt sinds 2009 ieder jaar toe. Dat is goed nieuws. Maar er is ook slecht nieuws.
Nieuwe verzekeringslabels beperken prijsconcurrentie

Hoe meer overstappers, hoe scherper de concurrentie en hoe scherper verzekeraars hun premie moeten stellen. Het goede nieuws is dat in 2012 zes procent van het aantal verzekerden overstapte op een andere zorgverzekeraar. Het slechte nieuws hangt samen met het feit dat het gros van de overstappers een internetpolis neemt. Alle grote verzekeraars hebben naast hun reguliere polis een internetpolis in de markt gezet. De premie voor die internetpolissen is lager dan die van de reguliere polis. Wat is daar erg aan zou je zeggen? Mensen die overstappen worden daarvoor beloond met een lagere premie. Probleem is dat de prijsconcurrentie zich beperkt tot de nieuwe labels. De premie van de reguliere labels kan daardoor hoger blijven.

Minder druk

Als verzekeraars maar één polis zouden hebben, dan is een beperkt aantal overstappers al genoeg om verzekeraars te dwingen om de premie van die polis laag te houden. Doen ze dat niet dan verliezen ze klanten. Doordat echter de overstappers naar een nieuw label gaan, is de druk voor verzekeraars om de premie van het reguliere label laag te houden verdwenen, of althans verminderd. Vooral jonge en gezonde verzekerden stappen over naar een nieuw label. Minder gezonde verzekerden zijn minder geneigd over te stappen, omdat zij bang zijn voor hun aanvullende premie meer te moeten betalen bij de nieuwe verzekeraar. Zij profiteren dus niet van het overstapgedrag van de prijsgevoelige verzekerden.

Weinig concurrentie

De premieverschillen tussen de reguliere labels van verzekeraars blijken steeds kleiner te worden. Dit kan een teken zijn van een goed concurrerende markt: onder volledige concurrentie kunnen er geen prijsverschillen bestaan tussen aanbieders. Maar het kan ook juist een teken zijn dat er weinig wordt geconcurreerd op de reguliere labels.
Wat te doen? Nieuwe labels verbieden? Dat lijkt geen goede oplossing. De ene verzekerde is de andere niet. De ene verzekerde wil meer keuzevrijheid dan de andere. Maar een nieuw label met een polis die wat betreft keuzevrijheid niet verschilt met de oude polis, maar wel een veel lagere prijs heeft, roept vragen op. Zoals er ook beperkingen zijn gesteld aan de premiekortingen voor de collectieve premie ten opzichte van de individuele premie, zou ook aan de premieverschillen tussen nieuwe labels en oude labels grenzen kunnen worden gesteld, die afhankelijk zijn van de inhoudelijke verschillen tussen de polissen.

Lucy Kok, hoofd Cluster Zorg en Sociale Zekerheid SEO Economisch Onderzoek

Gerelateerde tags

7 reacties

  • no-profile-image

    Daniel Leliefeld

    Scherpe analyse van Lucy Kok van SEO van een voorbeeld van differentiatie tussen twee groepen consumenten op basis van distributiekanaal, waardoor zelf-selectie door prijssensitieve en prijsinsensitieve consumenten mogelijk wordt gemaakt. De slapers (insensitieven) betalen dan wat meer dan de sensitieven. Of het daarbij ook zover gaat dat de "de prijsconcurrentie zich beperkt tot de nieuwe labels" en overheidsinterventie in deze fragiele markt gerechtvaardigd is, acht ik (nog) niet bewezen.

  • no-profile-image

    Vincent

    Concurrentie tussen verzekeraars is toch een "wassen neus".Feitelijk wordt tenminste 80% procent gecontroleerd door 4 maatschappijen die met elkaar verbonden zijn in ZN. Het misschien weleens interessant zijn om een goed transparant de beheers-kosten en marketingbudgetten publiekelijk te maken. Al deze kosten worden opgehoest door de patient en uitgeknepen zorgverlener.

  • no-profile-image

    adje rem

    alleen aanvullende verzekeringen moeten door verzekeraars worden aangeboden. De VERPLICHTE basisverzekering kan veel goedkoper via de belastingen worden ge-ind met als gevolg : geen overstapreclame en andere non-zorgkosten meer bij de basisverzekering, waarvan de voorwaarden cvoor iedereen gelijk zijn. TOCH ?? Concurreren kan dan met aanvullende(al dan niet overbodige, ) aanvullende verzekeringen .Kijk en luistergeld wordt toch ook door de overheid ( naar de zo gepropageerde draagkracht) ge-ind. Via een ,aanvullend, lidmaatschap kan men de programmavarieteit en -keuze aangeven.Zouden dan de ZORGkosten te transparant worden ?? Voor de overheid geldt: WAAROM GEMAKKELIJK ALS HET OOK MOEILIJK KAN ??

  • no-profile-image

    Dick

    Marktwerking vraagt om een volledig transparante markt waarin volledig geïnformeerde consumenten hun keuze kunnen maken. Dat geldt voor simpele, enkelvoudige producten. Complexe zaken als zorg, pensioen en misschien ook wel voor de oude 'nuts'voorzieningen als post, telefonie en openbaar vervoer, lenen zich hier niet voor. Ofwel omdat de infrastructuur te complex is, ofwel omdat de voorwaarden onoverzichtelijk zijn en in het geval van zorg en pensioen omdat de toekomst onvoorspelbaar is. Marktwerking? Hahahahaha! Dream on.

  • no-profile-image

    G. Werksaemheyden

    @ bovenstaanden reageerders: de basispolis is bij iedere verzekeraar hetzelfde en iedereen dient geaccepteerd te worden.

    Ten aanzien van het artikel: Inmiddels maakt ca. 70-80% gebruik van een (goedkopere) collectieve- of internetpolis. Dat er nog steeds mensen zijn die niet willen wisselen, bv. exact dezelfde polis maar dan via een goedkoper label, is gevolg van gemakzucht of desinteresse.

  • no-profile-image

    J. Hopmans

    gezonde verzekerden kiezen voor lagere prijs. Patienten verzekerden durven niet. Veelal omdat de leesbaarheid van hun polisvoorwaarden en daarmee de vergelijkbaarhied nauweljks mogelijkheden biedt.
    Als er niet alleen op prijs maar ook op kwaliteit geconcureert gaat worden kan er echt gekozen worden

  • no-profile-image

    de Wildt De Eerstelijns

    Start met een uniforme gestandaardiseerde polis die leesbaar is, dan wordt inhoudelijk vergelijken ook een stuk gemakkelijker. De internet vergelijking websites zijn niet onafhankelijk.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden