Financiers hebben nog meer dan in het verleden behoefte aan duidelijkheid over de (financiële) risico’s die u loopt in uw bedrijfsvoering. U heeft te maken met een stakeholder die zich veel meer met uw financiële gang van zaken bemoeit, zeker als u zelf niet duidelijk de koers uitzet. Een lastig speelveld: u moet wennen aan een nieuwe realiteit, waarin de overheid zich terugtrekt, budgetten krimpen en dan dient u zich ook nog eens aan een extra partij te verantwoorden. Een partij die de laatste jaren bovendien de hand op de knip houdt, zeker als het een bank betreft.
Credit rating lijkt dan een mooi instrument om financiers te overtuigen van uw kredietwaardigheid. Een rating agency beoordeelt u op twee hoofdzaken: huidige financiën en toekomstperspectieven. Wist u dat circa 40% van uw rapportcijfer wordt bepaald door dat laatste onderdeel? En wist u dat dit slechts een handweging is van uw plannen binnen het verzorgingsgebied op uw deelmarkt? Dat betekent dat u zelf een hoop kunt doen aan het verhogen van uw eigen rapportcijfer. Dat begint met een heldere koers.
Inzicht
Zelf noem ik dat marktgericht financieel sturen. Of anders gesteld: door het inzichtelijk maken van de regionale vraag en concurrentie, uw eigen zorgaanbod in financieel perspectief plaatsen. Als uw financiële basis sterk is en uw plannen aansluiten op de verwachte vraagontwikkeling zal dat zonder meer leiden tot een gunstig rapportcijfer. Maar zelfs als uw basis nog wat wankel is, kunt u met een goed verhaal uw cijfer behoorlijk verhogen. Het valt of staat uiteindelijk met uw toekomst- en marktgerichte sturen. Dus ook het vermogen om te sturen door het frequent hebben van goede en betrouwbare stuurinformatie.
Wat voegt een rating toe?
Credit bureaus en banken kijken dus naar uw plannen, sturingsmogelijkheden en huidige cijfers. Meer niet. Dat bepaalt het oordeel, uw rapportcijfer. Zelf bent u de belangrijkste schakel. Voegt een externe rating iets voor u toe? Vooral voor uzelf. U leert uw eigen organisatie beter kennen en de tekortkomingen op genoemde terreinen naar het oordeel van financiële marktpartijen. Verwacht geen wonderen van een externe rating bij het verkrijgen van financiering. Investeerders hanteren namelijk ook sectorbeleid en met een sector die in onstuimig financieel weer verkeert, zult u met alleen een rating niet overtuigen.
De bal ligt dus nog steeds bij u: zowel in het uitzetten van de koers, het sturen en bijsturen als bij het overtuigen van (nieuwe) financiers ten aanzien van uw koers. Daar verandert een externe rating niets aan.
Pim de Vries
Senior manager bij BDO Advisory en specialist op het gebied van financiële sturing & treasury in de publieke sector