Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Agenda

Leergang Lean Management in de Gezondheidszorg

Utrecht
411 Algemeen

Details evenement

10 maart 2014
09:30 uur
Utrecht
Q-Academy
026-3830565
195,-

Efficiency- en kwaliteitsverbetering staan in de zorgsector hoog op de agenda. De vraag is of traditionele methodieken voldoende effect hebben. Veel managers zijn op zoek naar nieuwe werkmethoden. Lean management is zo’n methode. Het is een begrip dat staat voor efficiënte en effectieve werkprocessen zonder verspillingen. De term ‘lean’ (slank) is ontstaan in de succesvolle Japanse autoindustrie, maar kan op alle processen en in alle sectoren toegepast worden. Dus ook in de gezondheidszorg!

Wat kan Lean voor uw zorgorganisatie betekenen?
Q-Academy organiseert een nieuwe leergang, die uitgebreid ingaat op de mogelijkheden van Lean voor de gezondheidszorg. U leert hoe u werkprocessen kunt optimaliseren en hoe u zorgt voor ‘flow’ (doorstroming) zodat doorlooptijden gereduceerd worden. Tot slot leert u hoe u werkzaamheden zodanig kunt plannen dat er een vloeiend proces ontstaat, in een nette en geordende werkomgeving.

Module 1: kennismaken met Lean Management (10 maart 2014)
- Kennismaking met de Leanfilosofie, geschiedenis, kernprincipes, uitgangspunten en verspillingen
- Waardestrategie, push- en pull-model
- Simulatiespel: het zelf ervaren van de Leanprincipes
- Koppeling kennis en zorgpraktijk

Module 2: Stap 1 Waarde, 2 Waardestromen, Stap 3 Flow (17 maart 2014)
- Wat is waarde?
- Waardestromen (VSM) uitwerken en analyseren
- One piece flow; wat levert het op?
- Simulatiespel: ervaren van variatie en bottlenecks
- Theory of Constraints versus Lean Management

Module 3: Vervolg stap 3 Flow (24 maart 2014)
- Reduceren van fouten en variatie
- Standaardiseren & Poka yoke; het borgen van verbeteringen
- Kanban, hoe zorg ik voor minimale voorraden?
- SMED, wisseltijd (bijvoorbeeld op een OK)
- Six Sigma versus Lean Management

Module 4: Stap 4 Push -> pull, stap 5 Perfectioneren (7 april 2014)
- Visueel management; waarom en hoe? Successen en valkuilen
- Continu verbeteren met Kaizen; wat is het, hoe doe je het en waarom doe je het?
- 5S; hoe kom ik tot nette en geordende werkplekken?
- Lean in de praktijk, op de werkvloer

Module 5: de lean organisatie (Lean Enterprise) (14 april 2014)
- Doelen en indicatoren: policy deployment, strategie en performance management
- Lean en andere verbetermethodieken. Wanneer zet je wat in?
- Sturen & leiderschap
- Human dynamics, veranderkunde en cultuur

De modules zijn zowel apart en als reeks te volgen. De investering is € 195,- per persoon voor module 1 (middag). Voor module 2-5 (hele dag) € 390,- per persoon per module. Volgt u alle modules, dan ontvangt u een korting van € 100,-. 

Voor wie?
Functionarissen uit alle sectoren van de zorg: teamleiders, cluster- en unithoofden, managers innovatie, kwaliteitsfunctionarissen- en coördinatoren, hoofden patiëntenzorg en patiëntenlogistiek, verpleegkundigen, paramedici en artsen die betrokken (willen) zijn bij verbetertrajecten.