Van oorsprong is VDZ Nederland de beroepsclub van bestuurders van verzorgingshuizen. Door de fusietrend in de sector neemt hun aantal steeds verder af. Dit weerspiegelt zich in het ledental van VDZ Nederland. In 1997 telde VDZ nog bijna duizend leden, nu is dat de helft. De verwachting is dat de vereniging het nieuwe jaar zal ingaan met nog eens een vijfde minder leden. De leegloop leidt tot dalende contributie opbrengsten. Deze zijn inmiddels zo laag dat de vaste bureaukosten van 300.000 euro bijna een ton hoger zijn dan de contributieopbrengsten.
Nauwelijks belangstelling
Momenteel wordt de vereniging door sponsorgelden overeind gehouden. Pogingen om het ledenbestand te verbreden, zijn op niets uitgelopen. Leden en potentiële leden hebben nauwelijks nog belangstelling voor het dienstenaanbod van de vereniging. Slechts een op de tien maakt ieder jaar gebruik van de diensten en bijeenkomsten. In de beleving gaat de VDZ onvoldoende mee met de trends in de zorg
en wordt het dienstenpakket als “normerend” en “betuttelend” ervaren. Daarnaast voelen veel leden
zich van de vereniging vervreemd, anoniem en niet gekend. Ook leeft het idee dat collectieve belangenbehartiging bij andere partijen als branchevereniging Actiz en de Nederlandse Vereniging van Directeuren in de Zorg (NVZD) beter tot zijn recht komt. Op het terrein van advies, interimmanagement en werving ondervindt VDZ bovendien concurrentie van commerciële partijen.
Opzeggen
De reactie van bestuurder Freek Augustein van AxionContinu in Utrecht is exemplarisch voor de problemen van VDZ. “Ik heb het lidmaatschap van mijn voorgangster overgenomen. Eigenlijk wilde ik dit jaar al opzeggen, maar dat kon niet meer. Het is toch 500 euro en dat vind ik zonde van het geld, want ik zie niet wat ik ervoor terugkrijg.”
Verschraling
Directeur Lida Maas van Huize Het Oosten in Bilthoven is teleurgesteld in haar collega’s. “Ik vind het een verschraling van de identiteit als je geen tijd meer maakt voor de eigen beroepsvereniging. Het bestuur valt niets te verwijten, want VDZ heeft altijd mooie programma’s gehad. Waar anders dan bij de eigen beroepsvereniging kun je voor thema’s als visieontwikkeling terecht? Maar blijkbaar sneuvelt dat als eerste wanneer de agendadruk oploopt.” (Zorgvisie – Philip van de Poel)