Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Prestatie-indicatoren raken zorg amper

MAARSSEN - Prestatie-indicatoren hebben weinig effect op de verbetering van de kwaliteit van de zorg. Bij individuele zorgverleners leiden ze eerder tot strategisch gedrag, zoals het weren van hoogrisicopatiënten of het manipuleren van gegevens.

Dit schrijft het centrum voor ethiek en gezondheidszorg (CEG) in het op vrijdag 23 juni verschenen signalement Vertrouwen in verantwoorde zorg? Het CEG is een samenwerkingsverband van de Gezondheidsraad en de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ).

Geen voordelen

De overheid heeft prestatie-indicatoren ingevoerd om zorginstellingen en individuele zorgverleners verantwoording te laten afleggen over de door hen geleverde zorg en te prikkelen tot verbetering van de kwaliteit van de zorg.

Uit het door het CEG verricht literatuuronderzoek blijkt echter dat de prestatie-indicatoren nauwelijks effect hebben op de kwaliteit van de zorg. Patiënten, doorverwijzende artsen en zorgverzekeraars laten zich ook slechts in beperkte mate leiden door openbare prestatiecijfers. Daar staat tegenover dat prestatie-indicatoren wel de administratieve lasten verhogen.

Wel nadelen

Nadeel van prestatie-indicatoren is dat zorgaanbieders niet aangesproken worden op hun motivatie als zorgverlener maar op hun gevoeligheid voor imago en economisch voordeel. Risico is dan ook dat het opportunistisch gedrag uitlokt bij de zorgaanbieders. (Mario Gibbels)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.