Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

PCPZ: ‘Meer klachten over zorg’

Het Patiënten Consumenten Platform Zwolle (PCPZ) constateert in zijn laatste jaarverslag dat er in de eerste helft van 2006 287 klachten meer zijn ingediend bij het Informatie - en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) dan in 2005. Het verschil is meer dan twintig procent.

Uitgesproken kritisch is PCPZ op zorgverzekeraar Groene Land Achmea: "Met de komst van de nieuwe zorgverzekeringswet zouden verzekeraars meer geïnteresseerd moeten raken in de wensen en vraagstukken van hun klanten. Dit lijkt niet te gelden voor Groene Land Achmea. Door reorganisaties en financiële tekorten vermoeden wij juist minder aandacht voor cliënten."

GGZ

Ook in de geestelijke gezondheidszorg zijn in 2006 meer klachten binnengekomen. Bovendien is ook de ernst van de klachten toegenomen. PCPZ denkt dat “de knippen tussen WMO, AWBZ en de zorgverzekeringswet de verantwoordelijkheidsverdeling vertroebeld”.

Ziekenhuizen

Daar waar een grote zorgverzekeraar als Groene Land Achmea slechter lijkt te luisteren naar cliënten, doen huisartsen en ziekenhuizen het een stuk beter. PCPZ constateert dat 'huisartsen weer beter in gesprek lijken te gaan met hun patiënten'. Ook de ziekenhuizen 'lijken weer meer aandacht te hebben voor kwaliteitsbeleid en minder voor financiële problemen en fusieplannen'.

Laaste jaar

Voor PCPZ was 2006 het laatste jaar als instituut voor zorgvragersbelangen in de regio. Door verlaging van de budgetsubsidie moest drastisch worden gesneden. Met name de sluiting van het Informatie en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKKG) deed pijn. (HuisartsVandaag/Stentor)

Lees ook:

Ruim 1000 klachten tegen medici

Websites:

Zorgbelang
Groene land Achmea

Administrator

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden