“Bent u in een keer van alle keurmerken af”, zei Van Veen. Een verraste zorgbestuurder, wiens instelling net een HKZ-keurmerk had gehaald, vroeg zich af of al die inspanningen voor niets waren geweest. Maar volgens Van Veen was dat niet zo. Ze legde uit dat ‘oude’ keurmerken vooral letten op het zorgproces en of protocollen voor kwaliteit aanwezig zijn. “Zo’n keurmerk hoeft helemaal niet te betekenen dat de kwaliteit van zorg goed is. Het nieuwe keurmerk zal gebaseerd zijn op de normen van verantwoorde zorg en laat zien of de geleverde zorg goed is.”
Ontkenning
Van Veen zei dat zorgkantoren het nieuwe keurmerk ook een rol zullen laten spelen bij de onderhandelingen over het zorgbudget in 2009. Tot die tijd hebben zorgaanbieders nog een bronzen keurmerk nodig.
Verrassing
Van Veen verraste het publiek van zorgdirecteuren op nog een nieuwtje. Er komen kwaliteitsaccountants die de informatie gaan controleren die zorgaanbieders leveren aan de IGZ. Op basis van deze informatie houdt de Inspectie toezicht. “Wie zegt dat instellingen daarbij niet een te rooskleurig beeld schetsen?”, zei Van Veen. De kwaliteitsaccountants moeten een discussie over de betrouwbaarheid in de kiem smoren.
Weinig sympathie
Het voornemen kon op weinig sympathie rekenen in de zaal. “Een blijk van gestold wantrouwen”, merkte een zorgbestuurder op. Zijn voorkeur ging uit naar ict-hulpmiddelen die de betrouwbaarheid van informatie controleren. (ZorgVisie – Bart Kiers)
Links:
Kwaliteitskeurmerk zegt niets
Keurmerk leidt niet tot betere kwaliteit
Jenneke van Veen