Volgens de studie van het Zorgmarketingplatform is bij 44 procent van de zorginstellingen onduidelijk wie verantwoordelijk is voor marketing en wat de bedrijfsstrategie. Slechts 14 procent van de zorgaanbieders heeft een marketingmanager in dienst en slechts 7 procent heeft een marketingafdeling.
Onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek blijkt ook dat tijd, capaciteit en geld ontbreken. Ook wordt in veel gevallen de noodzaak van marketing niet gevoeld. De top-5 van obstakels voor de invoering van marketing zijn volgens de geënquêteerde zorgmanagers:
– onvoldoende marketingdeskundigheid (44%);
– marketingverantwoordelijkheid onduidelijk (44%);
– bedrijfsstrategie is onduidelijk (42%);
– onvoldoende tijd en capaciteit (39%);
– onvoldoende marketingbudget (37%).
Speerpunten
De drie belangrijkste marketingspeerpunten van zorgaanbieders zijn volgens het onderzoek:
– communicatie & PR versterken (43%);
– klanttevredenheid verhogen (42%);
– kwaliteit van dienstverlening verbeteren (34%). (Zorgmarkt.net)
Links:
Drie instellingen winnen marketingprijs
Doelgroepenmarketing rukt op