Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Ggz meldt klachten vertrouwenspersonen bij inspectie

De leiding van ggz-instellingen moet klachten die vertrouwenspersonen binnenkrijgen aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg gaan melden. Minister Klink van Volksgezondheid overweegt dit verplicht te gaan stellen om de inspectie beter zicht op misstanden te geven.

Dat zei Klink gisteren in overleg met de Tweede Kamer over gedwongen opname en behandeling. Volgens Klink ontbreekt het de inspectie nu nog aan genoeg informatie om goed op te kunnen treden.

Inspectie onder vuur

Woensdag kwam de inspectie nog onder vuur te liggen in de Tweede Kamer omdat de toezichthouder niet meteen had ingegrepen toen bleek dat de zorg in het Sociaal Psychiatrisch Dienstencentrum (SPDC) Oost in Amsterdam ver onder de maat was. De kliniek ging pas dicht nadat begin september in een isoleercel een patiënt was overleden.

Permanent toezicht

Ook uit een evaluatie van de wet die gedwongen opname in een psychiatrische kliniek regelt, was al gebleken dat de rol van de inspectie beter kan. Met zijn voorgenomen maatregel wil Klink het toezicht minder afhankelijk maken van de thematische onderzoeken die de IGZ instelt. Bij zo'n onderzoek bleken ook de misstanden in de Amsterdamse kliniek. Door het bestuur en de raad van toezicht te verplichten bijvoorbeeld elk kwartaal klachten van de vertrouwenspersonen aan de inspectie door te spelen, zou het toezicht een meer permanent karakter krijgen. (ANP)

Lees ook:

Kant wil parlementair onderzoek naar misstanden zorg
Extern onderzoek in psychiatrische kliniek SPDC Oost
Ontslagen bij ggz-instelling Arkin na dood patiënt

Administrator

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    A kerkvliet

    Werk al heel wat jaren in de zorg ,mensen met geestelijke beperking. nu moeten wij onze vasten uren om zetten in minder uren p/d .Dit gaat te kosten van onze cliente.voorbeeld 1 client lig al 3 weken met blaas ontsteking ,doordat je nu regelmatig alleen op de groep staat en de zorg moet geven aan 9 clienten ,er liggen er 'n paar heel slecht ,kunnen zelf niet eten en drinken vult u de rest maar in ,zelf ben ik al 10 maanden thuis burn out .Op het hooft gebouw veranderd er niets hier begrijp ik niets van en als er 'n contoleur komt draai de locatie hooft ineens mee .nu ben ik al 56 jaar en draai 32 uur p/w moet je voor stellen als ze aan je uren gaan sleutelen .Waar blijft mijn prive leven ,ben oma en wil ook van mijn klein kinderen genieten ,zie op werk veel problemen met het personeel en niemand durft zijn mond open te doen .dat er gekort moet worden is al moeilijk genoeg ,maar moet dit ten kosten van je personeel???? en vergeet de clienten niet die krijgen niet de aandacht die je zou willen geven .Ik heb hier veel moeite mee en ik niet alleen .vr gr anneke

  • no-profile-image

    Marij Bär

    Klachten regelmatig doorspelen aan de inspectie van gezondheidszorg, juich ik van harte toe. De vertrouwenspersoon moet dan wel een onafhankelijk persoon zijn en niet een van de psychiaters van de afdeling. Bovendien moet het advies van de inspectie ook bindend zijn. Mijn ervaring is dat degene die de klacht heeft ingediend op non-actief wordt gesteld of wordt ontslagen. Vertrouwelijke informatie is niet veilig bij de vertrouwenspersoon van de Instelling en als klokkeluider loop je het risico dat de informatie zelfs tegen je wordt gebruikt. Dus wie durft er een serieuze klacht in te dienen? De patient, die als labiel wordt gezien? De medewerker, die als klokkeluider wordt gezien?

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden