Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties24

NZa beslist over miljoenensteun Meavita

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beslist volgende week maandag over de steunaanvraag van Meavita Nederland. Om een faillissement te voorkomen heeft de landelijke zorgorganisatie circa 11 miljoen euro aan steun aangevraagd.
NZa beslist over miljoenensteun Meavita

De NZa honoreert steunaanvragen alleen als door een faillissement de continuïteit van zorg in gevaar komt. De aanvraag van het noodlijdende Amsterdam Thuiszorg werd eerder dit jaar afgewezen, omdat de Amsterdamse zorgaanbieder Cordaan in staat was de zorg over te nemen.

Zorgautoriteit NZa beslist maandag

Volgens anonieme bronnen lijkt de NZa genegen de aanvraag van Meavita echter wel te honoreren, omdat andere zorgaanbieders niet in staat zijn de zorg over te nemen als Meavita omvalt. Meavita Nederland – een fusieorganisatie van Meavita, Sensire, Thuiszorg Groningen en Vitras – is met een omzet van circa 500 miljoen euro en ruim 100.000 klanten een van de grootste zorgorganisaties van Nederland. Het bestuur van de Zorgautoriteit beslist volgende maandag.

Meavita Nederland al jarenlang noodlijdend

Meavita Nederland lijdt al jarenlang verlies. Over 2006 bedroeg dat 11 miljoen euro. In 2007 was dat waarschijnlijk nog groter. De exacte omvang is nog steeds niet bekend, omdat het jaarverslag 2007 nog steeds niet openbaar is. Ook voor 2008 stevent Meavita af op een miljoenentekort. Maandelijks geeft de organisatie circa 1,5 miljoen euro meer uit dan ze ontvangt. Belangrijkste oorzaak voor het verlies is de Wmo. “Voor de lichte zorg zijn onze arbeidskosten te hoog”, zegt bestuurder Charles Laurey. Ook het ict-project Meavita Thuis zorgde in 2007 voor een grote financiële strop.

La Ciguena

Voor het Spaanse woonzorgproject La Ciguena wordt gezocht naar een andere oplossing. Het project bestaat uit 240 luxueuze woningen. Meavita zou er zorg en diensten aan pensionado’s gaan leveren, maar die activiteiten zijn voorlopig opgeschort.

Conflict met Menzis

Afgelopen zomer botste Meavita met zorgverzekeraar Menzis, omdat Thuiszorg Groningen en Sensire een cliëntenstop afkondigden. De reden daarvoor was dat de zorgorganisaties niet werden betaald voor zorg die zij bovenop de productieafspraken leverden. Menzis sleepte Meavita voor de rechter. Na maandenlange onderhandelingen kreeg Meavita de geleverde zorg alsnog betaald. Nieuwe klanten moesten echter worden doorverwezen naar andere zorgaanbieders.

Vertrek bestuurder

Door de financiële malaise moest bestuurder Theo Meuwese een jaar geleden het veld ruimen. Per 1 oktober 2008 is Laurey, oud-bestuurder Vierstroomzorgring, de hoogste baas. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

Massaontslag dreigt bij Meavita Nederland

De Wielborgh biedt AWBZ-zorg in Spanje

In ’t zonnetjeachtergrond over zorg aan pensionado’s

24 REACTIES

  1. Inmiddels zijn we 1 jaar verder. Er ligt wederom een steunaanvraag van de rechtsopvolgers van Meavita bij de NZa…to be or not to be, that’s the question (again). Dezelfde vragen/kamervragen met onbevredigende antwoorden. Ongenuanceerd door mevr. Bussemaker en vage interne memotjes voor de medewerkers. What’s next?

  2. Lees alle reacties
  3. @ Marc Smulders
    Mijn ouders hebben ervoor gekozen mij op de wereld te zetten en mij op te voeden. IK heb er niet voor gekozen op de ereld te komen! Plus dat ik zo’n 150km van mijn ouders vandaan woon.
    We hebben een sociaal stelsel in NL en dat is er niet voor niks.
    Zelf heb ik geen kinderen, dus hoe los ik dat op als ik oud ben?

  4. mensen er bestaat een zorg plicht dus geen zorg daarom maar wel wat er gebeurd over de rug van de medewerkers ja OR lid tuurlijk waar waren jullie met steun voor de medewerkers? Lees de memo’s eens goed het gaat goed met meavita was maar waar nee nu nogeens 11 miljoen zonde van een ooit zo mooie gezond bedrijf vier jaargeleden nog ruim 35 mil + waar is dat gebleven snap je wellicht hopelijk mijn reatie op ondersteuning van zoiets?????

  5. als medewerker van de thuiszorg, moeten we ook eens de kant van de client en werknemer belichten. door al deze comotie, wordt er veel onrust gewekt zowel bij de client als werknemer. die steun moet er gewoon komen….er is al zoveel onrust. clienten weten straks niet meer waar ze aan toe zijn, en voor het personeel, is de last ook enorm door al deze onzekere factoren.

  6. Zoals de Or-leden het melden zou een goed advies kunnen zijn.laat er een raad van toezicht komen. En laat de onderdelen die gezond zijn weer zelfstandig worden. En kijk dan wat nog moet gebeuren en waar steun voor nodig is.
    Dan zal men zien dat als dit positief wordt ontvangen er weer gewerkt kan worden naar een gezonde toekomst in de zorg.
    En ex-medewerker ik moet je melden dat ik niet bij deze club werk maar zelfstandig ben.Maar wat er ook gaat gebeuren mag nooit ten koste gaan van de mensen die zorg nodig hebben. NOOIT…..

  7. Beste mensen,
    Wat een verschrikkelijke reacties over een zorgbedrijf waar goede zorg wordt verleend en, zoals bij zovele concullega’s van alles mis is. Als OR- lid volg ik de gebeurtenissen van dichtbij en begrijp ook niet alles. Het beeld dat geschetst wordt over incompetente bestuurders, corrupte interimmers en zakkenvullende ex- bestuurders is mijns inziens onjuist. Zoals zovele zorgbedrijven heeft Meavita niet ” hard” genoeg gehandeld toen de tarieven in de WMO onder de ” kostprijs” kwamen, maar je denkt eerst dat de financier wel tot betere inzichten komt, voordat je je Hulpmedewerkers ontslag of een salarisverlaging gaat voorstellen. De TV- foon is inderdaad geen goed voorbeeld van ” de ondernemingsgeest in de zorg”, maar wel geinitieerd op verzoek van de overheid. Het centraliseren van de administratie is ook niet goed gegaan. Maar……..
    Hoe komt het toch dat wij, als medewerkers in de zorg geen vuist kunnen maken tegen de incompetente beleidsmakers en beslissers bij de overheid. Hoe vaak zijn niet volledig uitgewerkte plannen in de sector ” gedropt”, om na veel ellende te worden bijgesteld. Niet alleen bij VWS, ook andere departementen maken zich hier schuldig aan; vgl. de onrust in het onderwijs.
    Er werken 20.000 mensen bij Meavita en die zullen hun hart ophalen als de NZA bijspringt. Dat de NZA hier een strenge toetsing moet hanteren, spreekt voor zich. Overname door andere zorgaanbieders van alle Meavita- onderdelen geeft weer macht bij de overnemende instellingen, zodat dat de geschiedenis zich binnenkort herhaalt; dit nog afgezien van de onrust bij de medewerkers. Wel steun dus en ons met z’n allen bezinnen op de door de overheid ” uitgelokte” schaalvergroting in de zorg. Het regeringscredo ” Client Centraal” is al lang van het vaandel verdwenen. De ouderen aan wie wij zoveel te danken hebben verdienen deze ellende niet!

  8. reactie op Arjen de Heer.:
    Ik werk gelukkig inmiddels bij andere zorginstelling en zie duidelijk verschil en weet heel goed wat er intern afspeelt bij Meavita die bovengenoemde reacties kloppen .
    Ik denk niet dat u weet waar over u spreekt tuurlijk is dit helaas werkelijkheid, en we praten over geld van de gemeenschap.
    Het zijn emoties die gebaseerd
    zijn op werkelijkheid.
    vergelijk u auto-branche met gezondheidzorg?????????????
    weer de bekende kreet appels en peren vergelijken sorry
    Arjen van de Heer gelukkig bent u geen beleidsbepaler dan zou het nog erger worden.

  9. Wat een emotionele reacties! Gaan die allemaal terug op feiten? Of praten jullie elkaar na? Er is vaak een verschil tussen beeld en werkelijkheid.
    Werknemers worden gehonoreerd conform de CAO-thuiszorg. Dit betreft ook het hogere management. Zelfs de meeste directeuren zijn in loondienst. Spreken over zakkenvullers moet je niet doen, zonder kennis van zaken. Of je moet het meteen doen op het moment dat je ermee geconfronteerd denkt te worden, en dan doe je dat rechtstreeks tegen de bewuste persoon. Niet over hem/haar, maar met hem/haar.
    De NZa staat voor een heel moeilijke afweging: ze wil graag de continuïteit van de zorg garanderen. Of daarvoor echter Meavita in stand moet blijven, weet ik niet. Desintegratie van deze moloch zal ook tot gevolg hebben dat de desbetreffende werknemers andere zorgaanbieders zoeken in hun eigen geografische gebied. Die kunnen vervolgens hun omzet vergroten en zo de continuïteit van de zorg voortzetten. Dat komt bovendien de marktwerking ten goede, want marktwerking met een monopolist in het veld, belemmert concurrentie. Dit pleit dus voor ontzegging van de overheidssteun.
    Er ligt nu ook al een steunverzoek bij de overheid voor de hele auto-branche; het einde lijkt zoek, als hier ook de zorgbranche bij betrokken wordt. Dit is een tweede argument, tegen steun door de staat.

  10. reactie op meavita medewerker.
    MDC is totaal een afgang geworden,vraag zelfs aan Leveranciers, geen facturen overzicht ,dubbel betalen,
    leveranciers vragen heeft u al geld gehad?
    salarissen niet juist betalen,
    vakantie uren ten onrechte zonder goedkeuring van medewerkers afhouden.
    En dan toch al deze mensen van MDC worden overgeheveld naar
    Centraal Kantoor met belangrijke functies inderdaad o.a. facilitair, zelfs rechterhand van directie raar
    dat alles niet goed loop en maar memo’s sturen naar medewerkers het komt goed , het komt never goed met dit beleid,ook huidige dir.bakt er niks van gaf eerst voorgangers de schuld en wmo en wat nu wie is nu de schuld of moet de pot gespekt worden voor zijn eventuele goudenhanddruk?Er is een zorgplicht dus zorg krijgt men zo en zo,maar stort geld dan maar in de zee dan zie misschien nog iets bij Meavita zie je niks,medewerkers worden ontslagen krijgen brief dan blijkt het voor een heel ander persoon.Mensen krijgen zorg wordt niet in rekening gebracht het is duidelijk deze instelling verdient geen enkele steun,misschien als gezamelijk alle ex-directeuren, en intrims hun verdiende geld terugstorten zijn er geen te korten meer.
    Ze hebben voldoende bijbaantjes. Helaas de opmerking laat ze bloeden voor hun misstappen raakt niet bovengenoemde maar de klant en de medewerkers.
    Een triest verhaal over ooit een van de beste en grootste zorgleveranciers.

  11. Er zitten inderdaad te veel mensen op hoge funkties die goed hun zakken vullen ten koste van de zorg, Tv foon kosten vreter voor niets, Netsourcing vult nog steeds haar zakken bij meavita ze zijn niet nodig, MDC idem, faciliare dienst verkeert en te duur ingericht meer wil ik er niet over zeggen. Laat ze bloeden voor hub eigen misstappen het is genoeg geweest.

  12. reactie op Marc:
    Meavita is al jaren zo genaamd bezig om gezond te worden.
    Natuurlijk mogen klanten niet de dupe maar wel de medewerkers
    macr? Er staan genoeg bedrijven
    klaar om het over te nemen zorg wordt er wel geleverd heus wel.
    maar geen Meavita die maakt ons allen ongezond.
    Je moet nog maar eens goed alles overlezen kan je nog wel
    honderd ex collega’s geven die
    er de dupe van zijn geworden
    en ook klanten alleen de ex –
    directeuren en intrim lachen
    mij staat het huilen met aantal
    andere collega nader.
    En er is al zo vaak vanuit
    de werkvloer hulp aangeboden
    aan de directie wellicht werk je nog niet zolang bij de club
    zoals jij dat noemt?

  13. Op reactie van de ex medewerker wil ik toch nog een kritische noot leggen.
    Onze organisatie is commercieel en bied per brief aan 1 van de directies zijn hulp aan.
    let wel, bied het aan. Maar krijgt nul reactie. Al onze opmerkingen zijn gebaseerd en hebben invloed op de zorg voor de mensen die het nodig hebben. Dus maak Meavita schulden vrij en zet er een gezond organisatie op met verstand van zaken. Mensen die bereid zijn te werken voor het maatschappelijk belang, maar ook het commercieele belang zeer goed beheersen. Dus maak deze club gezond,de mensen die er werken doen zeer goed werk.

  14. Wat een schande om steun te geven.
    Meavita vult alleen zakken van directeuren en managers en intrims, waarvan mislukt project televisie ,
    dienstencentrum.
    Ze leren nooit het is een bodemloze put erzijn zeker wel
    10 directeuren geweest met zakken vol geld vertrokken, en dan weer intrims met hoge salarissen en tijdens Meavita uren gewoon ook nog hun eigen bv. regelen schande, medewerkers worden ontslagen en Meavita blijft bestaan, zodra er een kritische noot is dan verwijst Meavita Nederland naar Meavita West en zegt dan wij steken er geen geld in? bestaan er meerdere Meavita’s?? laat de regering controle uitoefenen en Meavita weg blazen vooral die directeuren, waarom is 1 dir net voldoende en moet elk onderdeel een directeur hebben
    hoe bedoel je kosten besparen.
    De klant en de medewerkers zijn de dupe van dit mis managent trek de stekker uit Meavita aub.En elke keer maar Wmo de schuld geven zelfs personeels dossier zijn incompleet wat is er wel goed daar ( wellicht nu zittende uitvoerende personeel)

  15. IMO kan best steun verleend worden maar dan aan een partij die gaat zorgen dat een en ander over gaat nemen / danwel goed regelen. In die zin zou Cordaan ondersteund moeten worden om de reorganisatie te voltooien, en ze te compenseren voor het financiele risico dat ze nemen door de zorg voor de Amsterdam Thuiszorg cliënten en medewerkers over te nemen.

  16. Belachelijk om Meavita te steunen. Ze waren vorig jaar echt niet de enige met rode cijfers en dit jaar dreigen veel thuiszorginstellingen verlies te draaien. De NZa kan beter het geld gebruiken om de tariefkorting af te schaffen die ze hebben opgelegd. Daar zijn veel meer mensen mee geholpen.

  17. Waar hebben wij het met zijn allen over. Het Kapitalistisch-systeem is voorbij. MARX krijgt gelijk. Wij zien het in de U.S.A..Einde aan een tijdperk. Kijk in de Historie. Romeinse Rijk ; Ottomaanse Rijk ; De Habsburgers-Oostenrijk;het Amerikaanse/Europse Rijk; etc..We krijgen nu het Chinese & Indiase Rijk. Wij zijn er met zij Allen debet aan.

  18. Andre organisaties zijn best bereid en kunnen in veel gevallen ook clienten van Meavita overnemen. Het probleem zit vaak in de tax die door het zorgkantoor wordt opgelegd. Stop met marktwerking in de zorg en zorg ervoor dat de mensen die het nodig hebben gewoon de zorg krijgen die ze behoeven

  19. De mensen die doorlopend zeggen dat het niet goed gaat kennen de kwaliteit van leven niet en beperken zich tot hun eigen mening. De familie’s van de ouderen zouden gewoon eens moeten opstaan en meer hulp moeten bieden in de zorg. Het verplegend personeel wat geleerd heeft om om te gaan met ouderen en daarbij hun beroep uitoefenen moeten niet afwassen of deze kamers op te ruimen. Daar heb je familie voor. Dat deden deze mensen ook bij hun kinderen.Daarbij ben ik het wel eens met het feit dat de top in de zorg te zwaar is of zelfs niet goed genoeg is om zo’n organisatie goed in de lucht te houden. Maar voor zorg staat geen prijs. Deze mensen verdienen het om goed verzorgd te worden.Zorg voor de zorg in de zorg dat moest het motto zijn.

  20. In ruil voor de miljoenen steun dient de NZA een aantal eisen te stellen zoals dit ook op banken is toegepast.
    Zoals bestuurders (RVB & RVT) en managers zien af van vertrek premie, 2 commissarissen van NZA en tarieven van ingehuurde medewerkers met 20 procent verlagen. Anders is deze miljoenen steun water naar de zee dragen.

  21. er werken ruim 20.000 mensen die elke dag hart voor hun klanten hebben het is dan ook niet eerlijk om een hele organisatie onder een noemer te beoordelen, welke organisatie dan ook. Goed werk blijft goed werk en aan groot heeft onze eigen overheid ook een handje meegeholpen, nu mogen ze de medewerkers een handje helpen…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.