Thuiszorgorganisaties moeten voldoen aan diverse eisen om honderd procent te krijgen van het landelijke maximumtarief. Zo niet, dan keren alle zorgkantoren in principe slechts 90 à 92 procent uit. Adviesbureau PwC concludeert dit uit een analyse van aanbestedingsdocumenten. “Zorgorganisaties kunnen minder krijgen, maar niet meer”, zegt Frank van Kommer van PwC. “In het meest extreme geval kunnen ze tien procent terugwinnen, maar kan er aan de andere kant nog eens 42 procent vanaf gaan.” Dit is de
Tariefkorting
Het tarief daalt bij veel zorgkantoren tot tien procent voor het werken met onderaannemers en voor zorg op een locatie waar veel klanten bijeen wonen, zoals een serviceflat. Ook zijn er zorgkantoren die korten op de tarieven van aanbieders die in 2007 of 2008 een cliëntenstop hadden. Van Kommer: “Voor alles wat tot een gezonde bedrijfsvoering leidt, krijgen aanbieders een tik op de vingers. Het riekt naar machtsmisbruik, aangezien zorgkantoren het monopolie hebben op de zorginkoop.”
Garantiefonds
Door een “tsunami” aan maatregelen zit de thuiszorg in grote financiële problemen, stelt Van Kommer. Als oplossing ziet hij een
Kwaliteit belonen
Brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) vindt het “heel logisch dat zorgkantoren aanbieders proberen te belonen voor goede zorg”, zegt een woordvoerster. “Je kunt geen concessie doen aan de kwaliteit omdat de thuiszorg door andere maatregelen in geldproblemen zit.” ZN beschouwt negentig procent van het tarief volgens haar echter wel als bodem. (Zorgvisie – Krista Kroon)
Lees ook: