Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Bussemaker: indicatie AWBZ kan simpeler

Bij de toewijzing van zorg uit de AWBZ moeten de betrokken partijen meer uitgaan van vertrouwen. Daardoor kan de onnodige bureaucratie rondom de toewijzing van AWBZ-voorzieningen worden verminderd. Dat schrijft staatssecretaris Bussemaker in een brief aan de Tweede Kamer.

Bussemaker baseert zich bij haar schrijven op de uitkomsten van enkele proefprojecten vorig jaar. Deze worden nu verder ontwikkeld. Bussemaker benadrukt dat ze niet de indicatiestelling zelf wil afschaffen. “Ik vind het belangrijk dat er sprake is van een wachter aan de poort van de AWBZ. Niet alleen om te kijken of iemand gerechtvaardigd een beroep doet op deze zorg, maar vooral ook in het belang van de cliënt zelf.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Kamervragen over herindicaties thuiszorg
'CIZ moet niet meer indiceren in de thuiszorg

Administrator

Gerelateerde tags

7 reacties

  • no-profile-image

    AK

    Thuiszorg op recept, geef heldere richtlijnen aan huisartsen en laat deze thuiszorg voorschrijven, ze kennen de client en situatie als geen ander. Uiteraard moet er wel een klein orgaan blijven die dit systeem controleert, vergelijkbaar met het systeem van medicatieverstrekking .

  • no-profile-image

    marja

    Ik heb ervaring in en met de thuiszorg vanaf 1989 tot 2004. In 1989 hadden we genoeg aan een team van professionals, een telefoon en goed contact met de huisartsen. De geleverde zorg werd snel geleverd, vaak nog dezelfde dag, en niet meer dan nodig, want goed opgeleidde professionals richten zich op wat de klant nodig heeft en zelfstandigheid als criterium voor kwaliteit van leven. Dat emotionele betrokkenheid de objectiviteit in de weg staat, zal vast incidenteel voorkomen maar dat weegt niet op tegen de enorme tijd en energieverspilling die ik heb zien ontstaan als gevolg van alle beheersmaatregelen van de overheid sinds dat jaar 1989. Het kwaliteitsverlies in de thuiszorg en de uitholling van het beroep van wijkverpleegkundige is iets wat ik niet meer kon aanzien.

  • no-profile-image

    Marijke

    Eindelijk iets verstandigs van Bussemaker, al het tenminste waarheid wordt.

  • no-profile-image

    Ik denk dat goed opgeleide en ervaren professionals het beste in staat zijn zorgvragen vast te stellen (en er op te reageren). Professionals kunnen ook heel goed van achter een bureau werken. Het gaat er eerder om met welke intentie zij indicaties stellen dan op welke plek ze dat doen. De intentie van iemand die vanuit zijn vakgebied een situatie beoordeelt en weegt, is een andere dan de intentie van iemand die op pad gestuurd wordt met de opdracht zodanig indicaties te stellen dat er een besparing bewerkstelligd wordt. Oftewel: kijk je vanuit cliëntenbelang of vanuit geldverstrekkersbelang? Het eerste lijkt me wenselijker voor een goede zorgverlening. En als dat dan (deels) vanachter een bureau gebeurt, ben je ook nog eens objectiever bezig dan als het door dezelfde persoon wordt gedaan die de zorg verleent (emotionele betrokkenheid). Maar in elk geval onafhankelijker dan door een commercieel geleid persoon. Natuurlijk is er controle op nodig. Het is logisch dat een systeem waarbij gemeenschapsgeld wordt gebruikt, om controle en zorgvuldige toepassing vraagt. Een vorm van bureaucratie is dus onvermijdelijk, maar ik denk ook dat controle achteraf uitstekend kan werken. Professionals weten heel goed hun besluiten te verantwoorden, of zouden dat in ieder geval moeten kunnen. Een dergelijk systeem is volkomen transparant en werkt voor de cliënt sneller, zonder dat het duurder hoeft te zijn en In ieder geval humaner dan een systeem waarbij zogenaamd alle belangen gescheiden zijn, maar in werkelijkheid hele andere belangen een rol gaan spelen.

  • no-profile-image

    Gelukkig zijn er nog verstandige mensen zoals mevr. Bussemaker die het belang van een Poortwachters functie inzien om misbruik te voorkomen maar ook vooral er voor te zorgen dat de klant datgene krijgt waar zij recht op heeft. Uit eigen ervarig weet ik dat er bij het CIZ hele ervaren, deskundige en vooral profesionele mensen werken met oog voor de klant.

  • no-profile-image

    Dooie mus.

    De thuiszorginstelling mag nu zelf rechtstreeks een soort preadivies doen, die electronisch wordt ingevoerd in het CIZ systeem. De invoer ervan kost al gauw een half uur tot drie kwartier, niet alleen van iemand die bij de client komt, maar ook van iemand die met het systeem bekend is. De bureaucratie en de kosten ervan worden dus verschoven naar de instellingen en daarmee onzichtbaar, maar niet minder.

  • no-profile-image

    Ooit zou de bureaucratie in de zorg eenvoudiger worden en "minder".
    Ik wacht nog steeds op wanneer dat gaat gebeuren? Laat beoordelen van wat er daadwerkelijk nodig is voor een client over aan de instelling, daar werken professionele medewerkers die heel goed weten wat er echt nodig is. En dat moet m.i. niet van achter een bureau gebeuren

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden