Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Tekorten thuiszorg niet veroorzaakt door gemeenten’

Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is het onjuist wat brancheorganisatie ActiZ stelt dat gemeenten ervoor hebben gekozen thuiszorgaanbieders tegen elkaar te laten opbieden, en dat daardoor de thuiszorg in een financiële crisis verkeert. Dat schrijft de koepelorganisatie op haar website.

In de aanbesteding hebben thuiszorginstellingen zelf lage prijzen geoffreerd, soms zelfs onder de kostprijs, om contracten binnen te halen en marktaandeel te behouden. Gemeenten hebben bij hun keuze voor een zorginstelling naast de kwaliteit ook gekeken naar de prijs. Gemeenten zullen er immers altijd naar streven om zorgvuldig met belastinggeld om te gaan. Onderzoek uit 2007 laat overigens zien dat kwaliteit bij de gemeentelijke keuze een zwaardere rol speelde dan prijs.

De beslissing om gemeenten de huishoudelijke hulp openbaar te laten aanbesteden is geen keuze van gemeenten geweest maar is het gevolg van Europese regelgeving. Sinds 1 januari 2007 zijn gemeenten verplicht de huishoudelijke hulp aan te besteden op de vrije markt. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

5 REACTIES

  1. Nog een punt:
    Hoezo de WMO is goedkoper. Ja voor het Min. van VWS wellicht. Er zijn onnoemelijk veel onkosten die verborgen blijven: kosten van het doen van de aanbestedingen, inzet van interimmanagers en extra personeel bij gemeentes en aanbieders, weer structureel meer ambtenaren in dienst bij de gemeentes (wie betalen deze mensen?, wij als belastingbetalers en inwoners van de betreffende gemeentes ), software aanpassingen bij de zorgaanbieders en de gemeentes, administratieve lastenverzwaringen bij gemeentes, CAK, CIZ en aanbieders, willekeur per gemeente zonder landelijke afstemming op éénheid van administratieve en financiële handelingen enz.enz.
    Financieel en administratief is de WMO een ramp.
    Als ordinaire bezuiniging is er een overheidssucces: de lasten liggen bij de aanbieders en de zorgontvangers en het recht op zorg is, anders dan bij de AWBZ, mooi afgewimpeld. Is overigens de door ons allen te betalen AWBZ premie naar verhouding omlaag gegaan?
    DACHT HET NIET!

  2. Lees alle reacties
  3. Nog een punt: bij het herindiceren van huishoudelijke zorg wordt het HH2 niveau in de meeste gevallen bijgesteld naar beneden tot het HH1 niveau. In veel gevallen leidt dit tot onverantwoorde situaties bij cliënten thuis. Lager opgeleid personeel kan (de goeden nagelaten) hier niet professioneel op inspelen.

  4. De VNG vergeet een belangrijk detail: de lage tarieven (alfa-hulp niveau) waren op voorhand bestemd voor ongeveer 20-25% van alle WMO cliënten. Die verhouding is door de gemeentes na de aanbestedingen over boord gegooid. Er zijn zelfs gemeentes die ruim 90% op het lage niveau inzetten. Daar is geen begroting tegen opgewassen. Even plat gezegd: de zorgaanbieders zijn verneukt en krijgen nu een verwijt in de schoenen geschoven die niet past.
    Door de aanpassingen naar boven van de huidige tarieven geven ze in principe ook aan dat ze fout zitten.

  5. europese aanbesteding heeft veel procedures op gang gebracht waarmee noch instellingen en bovenal patienten niet mee geholpen zijn
    Veel wmo geld kosten deze procedures en veel hulpverleningstijd.Het is de hoogste tijd de aanbestedingen tbv Euro te stoppen en ook tijd om wmo gelden niet lan ger onder te brengen bij gemeente, bij ambtelijke organisaties: dat gaat fout!

  6. europese aanbesteding heeft veel procedures op gang gebracht waarmee noch instellingen en bovenal patienten niet mee geholpen zijn
    Veel wmo geld kosten deze procedures en veel hulpverleningstijd.Het is de hoogste tijd de aanbestedingen tbv Euro te stoppen en ook tijd om wmo gelden niet lan ger onder te brengen bij gemeente, bij ambtelijke organisaties: dat gaat fout!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.