Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Grote ‘zzp-verliezer’ krijgt regeling op maat

Zorgorganisaties die meer dan dertien procent van hun budget verliezen door de zorgzwaartebekostiging, krijgen een ‘maatwerkregeling’. Dat heeft staatssecretaris Bussemaker besloten.
Grote ‘zzp-verliezer’ krijgt regeling op maat

Bussemaker komt de zorgaanbieders daarmee enigszins tegemoet. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wilde zo’n ‘maatwerkregeling’ pas toepassen als organisaties meer dan vijftien procent kwijtraken door de zorgzwaartebekostiging. De invoering van zorgzwaartebekostiging per 2009 leidt tot een herverdeling van 400 miljoen euro binnen de AWBZ: instellingen met lichte cliënten krijgen minder geld, aanbieders met bewerkelijker cliënten meer. De NZa gaat in haar voorstel voor deze ‘herallocatie’ uit van twee jaar, maar in de praktijk krijgen zorgaanbieders drie jaar de tijd.

NZa individuele regelingen

In 2009 verliezen de ‘afbouwers’ twee procent van hun huidige budget en in 2010 nog eens vier procent (in totaal zes). Aanbieders die tot dertien procent inleveren, raken in 2011 ook de laatste overtollige 7 procent kwijt. Met de zorgorganisaties die er meer dan dertien procent op achteruitgaan, spreekt de NZa individuele regelingen af. (Zorgvisie – Krista Kroon)

Lees ook:

Zzp herverdeling in het kort: winnaars en verliezers

NZa: herverdeling zzp’s kan in twee jaar

‘Invoering zzp’s gaat te snel’

Strengere eisen voor aanleveren gezamenlijke zzp

2 REACTIES

  1. Makkelijk klinkt het allemaal. Eigen Pgb. Beantwoorden aan zorgvrager, kleinschalig werken, klantvriendelijk zijn aanpassen en vooral niet te vergeten bewoners gericht. Andere kant van het verhaal is het niet meer kunnen functioneren overvraag en tekort van personeel. Ligt ergens aan natuurlijk zijn daar weer de managers de schuld van wel makkelijk gezegd. ombouwen en veranderen van management wordt gedwarsboomd door regelgeving en politiek. denk aan alle tussen stations zoals GIZ en kantoor zaken buiten de instellingen. Onderzoeken doen, mensen op hol brengen in gedachte van kijk eens wat mooi en goed wij bezig zijn. Dit alles is niet meer in overeenstemming te maken. Vraag wordt vele malen hoger groter dan mogelijkheden binnen aanbod. Dilemma zorgvrager of zorgbieder???

  2. Lees alle reacties
  3. transparantie in de zorg, opdat zorgvragers weten wat ze mogen verwachten van zorgaanbieders, zou al heel veel duidelijk maken, nu moeten sommige mensen door alle burocratie soms maanden tot een jaar wachten op ondersteuning of hulpmiddelen. Een pgb kan wonderen doen. Dat maakt dat je weet wat je kan en mag verwachten van elkaar.
    De sbv regelt dat perfect in samenwerking met de zorgvragers.Vertrouwen zou ook een mooi woord zijn, want kennis delen is het vermenigvuldigen, dan hoef je geen wantrouwen te hebben in de zorgvrager,de mensen op de werkvloer weten heel goed wat er speelt,geef hun arbeids vreugde terug,en het levert energie op ,schaf af die burocratie en duurbetaalde (intrem )managers , het kan veel eenvoudiger als je maar vertrouwen hebt hoef je het geld niet rond te pompen.Geef het direct aan de zorgvrager. Er komt meer geld om deze zorgvrager heen( alle administratie etc) als de werkelijke ondersteuning kost. Vandaar dat pgb s een succes zijn,niet teveel overhead etc.Zorg voor maatwerk niemand wil een beperking en vele hebben het gewoon nodig.Dus vul elkaar aan ipv in de aanval te gaan , luister wat (on)mogelijk is,geen dure onderzoeken die vervolgens in een la liggen, men weet wat er speelt dus gewoon vertrouwen en luisteren naar elkaar.Stimuleren werkt beter als bekritiseren hoor.verdraagzaamheid en tevredenheid maakt ons tot de contente mees. veel wijsheid en sterkte uit brabant.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.