Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

IGZ: ‘Pijnbestrijding Slotervaart scoort slecht’

Volgens gegevens van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kampt in het Slotervaartziekenhuis bijna 75 procent van de patiënten met ernstige pijn na een operatie. Het ziekenhuis zit daarmee fors boven het landelijk gemiddelde van tien procent. De inspectie heeft een bezoek aan het ziekenhuis aangekondigd.
IGZ: 'Pijnbestrijding Slotervaart scoort slecht'

Jos Beijnen, ziekenhuisapotheker en lid van de raad van bestuur van het Slotervaartziekenhuis, is blij dat er een bezoek komt: ”Dat hele verhaal is klinklare onzin”, zegt Beijnen in het Parool. “Ik weet dat het hier goed gaat. Laten ze maar langskomen, dan laten we alles zien. Het is hier niet de researchafdeling van Philips, we hebben geen geheimen.”

De reden waarom het ziekenhuis zo hoog op de lijst van de IGZ komt, is volgens Beijnen in het Parool: “De methode van registreren is discutabel.” Boterzacht noemt het ziekenhuis de cijfers. “Het is geen harde maat, zoals de bloeddruk of de temperatuur.” Na een operatie in het Slotervaartziekenhuis wordt een patiënt zes keer per dag gevraagd of hij pijn heeft. De gegevens worden genoteerd op een speciaal formulier. Patiënten van het Slotervaartziekenhuis kunnen op een schaal van nul (geen pijn) tot tien (ergst denkbare pijn) aangeven in hoeverre zij lijden.

Pijnscores

Beijnen: ”Een deel van de patiënten heeft af en toe een piek. De hele dag geven zij drieën, maar tijdens de wondverzorging of het uit bed halen hebben ze even zo veel pijn, dat ze een score van zeven opschrijven.” Het ziekenhuis heeft de scores aan de IGZ doorgegeven. ”We hebben niet het gemiddelde genomen. We hebben de inspectie laten weten hoeveel procent van de patiënten in die lijst ooit eens een zeven of meer had gegeven. En zo kwamen we uit op een percentage van 75 procent. Maar dat wil beslist niet zeggen dat onze patiënten hier de hele dag met ernstige pijn liggen,” zegt Aarnout Pijl, anesthesioloog en coördinator van het pijnteam in het Parool.

Piekmomenten

Het Slotervaartziekenhuis heeft sinds twee jaar een Acuut Pijnteam. ”Het team is opgericht om de post-operatieve pijn te bestrijden. We hebben daar allerlei protocollen voor gemaakt. Pijnbestrijding is voor ons ziekenhuis juist een belangrijk onderwerp. We hebben speciale folders over pijnstilling na de operatie met de pijnpomp. De patiënt kan zelf bepalen hoeveel morfine hij zich na een operatie toedient. We zijn daar niet het enige ziekenhuis in, maar we doen het wel,” aldus Pijl. De klachtencommissie van het ziekenhuis zegt zich niet te kunnen herinneren dat een patiënt heeft geklaagd over het onthouden van een pijnbehandeling. Beijnen: ”We zijn beslist niet terughoudend in het behandelen van pijn. Wat zouden we daar aan hebben?” Het ziekenhuis heeft wel besloten nog meer aandacht te besteden aan pijnbestrijding. ”Dat hoge percentage met een piekmoment was ons ook opgevallen. We gaan verpleegkundigen hierover les geven. Misschien moeten we ook eens kijken of we piekmomenten kunnen voorkomen door van tevoren medicatie te geven.”

Vergelijkbare gegevens

Volgens Beijnen kunnen de gegevens van de verschillende ziekenhuizen ook niet met elkaar worden vergeleken. “Ik zeg altijd tegen mijn promovendi dat ze erg moeten opletten met het interpreteren van cijfers. Je kunt geen appels met peren vergelijken, zeker niet als je niet weet hoe de cijfers tot stand zijn gekomen.” (Het Parool)

Lees ook:

Zaans ziekenhuis maakt sterftecijfers openbaar

Ziekenhuizen pakken pijnbestrijding niet goed aan

Groot-Brittannië publiceert sterftecijfers ziekenhuizen

special zorg voor beter

meer over het Slotervaart

2 REACTIES

  1. Mijn opa is er overleden aan botkanker, door een administratieve fout wisten de zusters niet dat hij daar was voor sterf begeleiding en op de vraag of hij alstublieft morfine mocht hebben werd gereageerd dat hij zich niet zo moest aanstellen.
    Het is maar 1 slechte ervaring en ze hebben later excuses aangeboden maar ik zou er liever niet naartoe gaan.

  2. Lees alle reacties
  3. ik wou graag reageren,,, het klopt allemaal.. Slotervaart is een ziekenhuis die het erg slecht doet, heeft geen respect voor haar patient, ik heb zes weken daar gelegen en heb daar afschuwelijke periode gehad.. ben erg slecht behandeld.. en ook nog een medische misser daar overgehouden ik haat slotervaart ziekenhuis

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.