In hun waardering zijn medewerkers de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van leidinggevenden belangrijker gaan vinden. Ook veiligheid op de werkplek is belangrijker geworden. De zorgmedewerkers zijn daarnaast iets loyaler aan hun werkgever dan een jaar geleden.
Echte aandacht
Volgens Rob Fest van Integron moeten zorgorganisaties niet alleen geld steken in de werving van personeel, maar ook echte aandacht hebben voor de werknemers. “Het feit dat werknemers in de zorg de toegankelijkheid van leidinggevenden en de betrouwbaarheid van het management in de top 3 van kernverwachtingen plaatsen, spreekt wat mij betreft boekdelen.” (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)
Lees ook:
Helft medewerkers in zorg voelt zich niet gezond
Bijna veertig procent zorgmedewerkers wil weg
Lang verlof voor zorgmedewerkers met kinderen
Er valt nog veel te winnen voor werkgevers in de zorg door hier bewuster mee om te gaan. Naast het maatschappelijke en persoonlijke doelen van mensen binnen je organsisatie zou meer aandacht voor een eigen cultuur van de ‘club mensen’ die het binnen de zorgorganisatie doet bij kunnen dragen aan een positieve beleving als werkgever (mits authentiek en oprecht). Op deze manier kan er extra (emotionele) binding ontstaan en dit kan een grote toegevoegde waarde zijn voor werkplezier, inhoud en teamspirit. Kortom pas employer branding toe en zorg dat bijvoorbeeld leidinggevingsstijl past bij de waarden van het bedrijf. Een goede binding en tevredenheid bij eigen medewerkers is de beste ‘reclame’ voor andere mensen om bij een organisatie te gaan werken. Van binnen naar buiten blijft het devies.