Het VUmc heeft in opdracht van het IGZ uitgezocht hoe de inspectie omgaat met haar bevoegdheid om tegen een zorgverlener een klacht bij het tuchtcollege in te dienen. De criteria voor het indienen zijn volgens de auteurs van dit onderzoek nog onvoldoende uitgewerkt. De inspecteurs passen de bevoegdheid om klachten in te dienen niet altijd uniform toe. In de periode 2002 tot 2007 diende de inspectie voor de Gezondheidszorg 117 tuchtklachten in tegen beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg. Gemiddeld is dit ongeveer twintig tuchtklachten per jaar, maar in de periode 2002 tot 2007 varieerde dit aantal sterk van jaar tot jaar (veertig in 2004, drie in 2006). Deze variatie is moeilijk uit te leggen, roept vragen op in de sfeer van de rechtsgelijkheid en kan het vertrouwen in het inspectiebeleid aantasten.
Indienen door Inspectie
Het is volgens auteurs Erik Hout en Johan Legemaate belangrijk dat de inspectie een schriftelijk beleid opstelt en publiceert over de overwegingen voor het indienen van een tuchtzaak. Het beleid van de inspectie dient er voor te zorgen dat het aantal tuchtklachten per jaar minder fluctueert. Het verdient aanbeveling niet te veel af te wijken van het langjarig gemiddelde van 20 klachten.
Gegronde tuchtzaken
Het onderzoek is wel positief over het middel van de ingediende tuchtzaak op zichzelf. Het onderzoek levert duidelijke aanwijzingen op dat door de inspectie ingediende tuchtklachten effectief zijn. Zo worden bijvoorbeeld deze klachten van de Inspectie veel vaker gegrond verklaard dan tuchtklachten van burgers. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees ook:
‘IGZ doet te weinig met klachten van burgers’
IGZ: tuchtrechter nodig om sterfgeval Westfriesgasthuis
IGZ wil alternatieve behandelaars voor tuchtcollege
Inspectie kan falende arts tijdelijk schorsen