Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Agis beloont fysiotherapeuten die reclame maken

Zorgverzekeraar Agis betaalt hogere honoraria aan fysiotherapeuten die reclame maken voor Agis. Wie in zijn praktijk een reclamezuiltje met folders over Agis Zorgverzekeringen plaatst, kan 2,50 euro extra per behandeling verwachten.

De zorgverzekeraar sluit basiscontracten en intensieve contracten af met fysiotherapeuten, aldus het NOS Journaal zondagavond. Voor een consult ontvangen fysiotherapeuten die reclame maken 30 euro. Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), de beroepsvereniging van fysiotherapeuten, is tegen dat onderscheid en overweegt juridische stappen tegen de verzekeraar.

Verwerpelijk

De KNGF zegt niets tegen aanvullende kwaliteitseisen te hebben, maar vindt het verwerpelijk om kwaliteitsbeleid te koppelen aan reclame voor de verzekeraar. De KNGF klaagt al langer over de macht van de zorgzekeraars die volgens haar sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel sterk is toegenomen. Vorige week kondigde Agis aan apothekers extra te betalen als ze patiënten extra informatie geven over medicijnen. Ook de apothekers kunnen kiezen tussen een basis- en een intensieve overeenkomst.

Toezicht NZa

Agis is de eerste zorgverzekeraar die voor deze aanpak kiest. De zorgverzekeraar meent dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) daarvoor ruimte biedt. De NZa bevestigde dat zondag. Als er sprake zou zijn van misleidende reclame, zou de NZa optreden, liet een woordvoerder weten. Ook de toegankelijkheid van de zorg voor de consument is niet in het geding. De NZa is toezichthouder in deze sector. Met 1,23 miljoen klanten behoort Agis behoort tot de grote zorgverzekeraars in Nederland. (ANP)

Lees ook:

Agis koopt het beste zorg in
Agis stopt miljoenen in zorginnovaties
Frank de Grave verlaat de NZa

Administrator

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden