Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Kennis stagiairs schiet tekort

Ziekenhuizen zijn ontevreden over het niveau van verpleegkundigen in opleiding. Het ontbreekt stagiairs aan parate kennis. NVZ vereniging van ziekenhuizen onderzoekt wat er moet veranderen.

Leerling-verpleegkundigen in de regio Arnhem en Nijmegen beschikken niet over basiskennis als ze stage komen lopen. Ze hebben geen weet van de locatie van organen, de werking van het hart, bijwerkingen van medicijnen en de berekening van doseringen voor geneesmiddelen. Dat zegt Alette Samuels, hoofd onderwijsbeleid van de Radboud Zorgacademie in De Gelderlander. Sinds ziekenhuizen de opleiding hebben overgedragen aan het beroepsonderwijs, krijgen vakken als anatomie en pathologie veel minder aandacht.

Stage effectiever

Bij het naburige Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis herkennen ze het probleem, zegt hoofd opleidingen Monique Kloks desgevraagd. De ziekenhuizen in de regio hebben samen een test gemaakt, die ze leerlingen voorafgaand aan hun stage voorleggen. Zo kunnen zij hen bijspijkeren voordat ze op een afdeling aan de slag gaan. “Die test is niet alleen ontstaan omdat de basiskennis tekortschiet, maar is ook bedoeld om de stage effectiever te maken voor zowel de afdelingen als de leerlingen”, zegt Kloks.

Studenten bijspijkeren

Het probleem met de opleidingen speelt in het hele land, meldt NVZ vereniging van ziekenhuizen. “Wij hebben een jaar of vier geleden al opgemerkt dat de behoefte van het werkveld en het aanbod van het onderwijs uit elkaar liggen”, zegt woordvoerder Sjoerd Beumer. “Wij proberen de studenten bij te spijkeren in de praktijkleerperioden, maar het verschil is te groot.” In 2007 is de branchevereniging een onderzoek begonnen om te achterhalen wat nodig is voor een beginnend verpleegkundige. NVZ verwacht het resultaat deze zomer. (Zorgvisie - Krista Kroon)

Lees ook:

Stagefonds Zorg veelvuldig gebruikt
Meer stageplaatsen voor doktersassistenten
Extra stageplekken in Groningen en Drenthe

Administrator

3 reacties

  • no-profile-image

    truitje

    waarom niet gewoon terug naar de ouwe inservice opleiding direkt aan het bed en eenvoudig afteken boekje i.p.v interresante dikke mappen die de ll zelf niet begrijpen en stukjes schrijven over hoe vind je hoe ik gewerkt heb vandaag en anderseits een a 4tje over hoe een nachtkastje gesopt is
    veel onnodig nuttelose tijd verspilling

  • no-profile-image

    joris verrips

    laat mensen met klinische ervaring lesgeven dat kost misschien iets meer maar heeft ook meer rendement

  • no-profile-image

    knutje

    De kennis van het opleidingsinstituut is al beneden peil ,laat staan dat het instituut de kennis adequaat kan overdragen aan de stagiaire ,die ook gemiddeld al aan het begin gewoon basis kennis niet of nauwelijks hebben.
    Dat is op alle niveau's van hoog tot laag.
    OOk het niveau van de gemiddelde medicijnstudent is beduidend lager dan 20-25 jaar geleden.
    Dus het begint al op de basisschool........De mulo en HBS waren nog niet zo slecht ...Nu zet deze vormen van scholen in een modern jasje.......

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden