De onderzoekers begrijpen dat niet goed, omdat via deze vorm de thuiszorg snel bereikbaar is, zij het zonder fysiek contact. Uit een eerdere peiling kwam naar voren dat cliënten zich daardoor veiliger voelen en verwachten langer thuis te kunnen wonen. “Zorg op afstand is ook een antwoord op de toenemende vraag naar zorg en het verwachte tekort aan thuiszorgmedewerkers”, aldus Nivel.
Videocommunicatie
Ongeveer tien organisaties bieden in Nederland zorg op afstand aan. Via videocommunicatie onderhouden 765 cliënten contact. Bij patiënten met diabetis, longziekten en hartfalen kiezen de aanbieders vaak voor telebegeleiding. Het gaat in totaal om 256 mensen. Via een mobiele telefoon vullen zij elke dag een aantal vragen in over hun ziekte of leefstijl. Bij videocommunicatie kan de cliënt met een druk op de knop een medewerker van de zorgcentrale oproepen en via een beeldscherm aan deze persoon vragen stellen.
Algemene Rekenkamer
Vorige maand kwam de Algemene Rekenkamer eveneens met een rapport over dit onderwerp. Ook de rekenkamer concludeerde dat de zorg op afstand blijft steken. Zorgkantoren, die het geld voor de langdurige AWBZ-zorg verdelen, leggen volgens dit rapport nog te veel nadruk op goedkoop in plaats van vernieuwend werken. Daar komt bij dat twee instellingen er vanwege faillissement of financiële problemen mee zijn gestopt, schrijft het Nivel. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees ook:
Rekenkamer: ‘Zorg op afstand blijft steken’
Project met ’tvfoon’ gestart
Zorg op afstand vergroot gevoel van veiligheid