“De LHV zoekt krampachtig naar argumenten, uit broodnijd en angst voor het verlies van politieke invloed”, aldus Verhoeven. De initiator meldt dat de LHV zijn uitnodiging om te praten over de doktersdienst naar de prullenbak heeft verwezen. “De vereniging stelt veel vragen bij SOS-arts. Waarom heeft men dan nooit met onze organisatie gesproken?” Verhoeven heeft op iedere bedenking van de LHV een antwoord geformuleerd. De zes belangrijkste bedenkingen met een reactie van SOS-arts.
– De SOS-arts werkt geïsoleerd van de huisartsenzorg
Verhoeven: “SOS-artsen zullen voor het grootste gedeelte bestaan uit huisartsen, maar er zijn ook gelijkwaardige artsen en specialisten die een opleiding hebben gevolgd om te werken op de spoedeisende eerste hulp. SOS-artsen doen hetzelfde als de visiteartsen van een huisartsenpost en leveren beter werk dan een praktijkondersteuner van de huisarts, want die ondersteuners zijn geen arts.”
– Het is onduidelijk of de SOS-arts overbodig zal verwijzen naar de dure tweedelijns zorg
“Onze dienst zal juist daar grote besparingen opleveren”, meldt Verhoeven. “Zestig procent van alle bezoeken aan de tweedelijn zijn te behandelen door de reguliere huisarts. De overbodige kosten zijn het rechtstreekse resultaat de vaak onbereikbare huisartsen.”
– Hoe wordt de SOS-arts ingepast in de keten van acute zorg?
“Hier kan de LHV de anderhalf jaar geleden toegezonden brochure op naslaan.”
– De laagdrempeligheid zal de zorgconsumptie onnodig doen toenemen
“De drempel wordt niet lager door de komst van SOS-arts; enkel de bereidheid van artsen tot het brengen van een huisbezoek wordt groter. Dit kan toch geen bezwaar zijn als de onbereikbaarheid van huisartsen gedeeltelijk wordt opgelost en de patiënt zelf bereid is hier gedeeltelijk voor te betalen?”
– Een landelijke dekking van 24 uur per dag bereikbare artsen is onhaalbaar
“De LHV hanteert vaak dezelfde armoedige argumenten, maar SOS-arts is een private onderneming gebaseerd op zakelijk inzicht. Eén SOS-arts zal in de bereikbaarheid in Nederland al vergroten. De groei naar landelijke dekking zal dus een doorlopende kwaliteitsverbetering zijn. Dat is wat anders dan het huidige systeem van jarenlang praten over veranderingen, wat erg veel tijd heeft gekost en tegelijk niets heeft opgeleverd.” (Zorgvisie – Nico van Wijk)
Lees meer:
De bedenkingen van de LHV
Lees ook:
LHV: ‘SOS-arts is niet wenselijk’
‘NZa bepaalt tarief voor initiatieven als SOS-arts’
SOS-arts klaagt verzekeraars aan bij NMa
LHV en Klink naar de rechter
SOS-arts gaat door in Brabant
Misschien zou een tweede telefoonlijn, een voice-mail of een extra telefonist + assistent voor huisartsen een betere oplossing zijn. Je weet wel, zodat je ook daadwerkelijk de huisarts kunt bellen als je dat nodig vindt.