Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Fusies van zorgverzekeraars frustreren marktwerking’

Als zorgverzekeraars fuseren frustreren zij daarmee de marktwerking. Dat vindt 83 procent van de bezoekers van Zorgvisie.nl. In totaal stemden 398 bezoekers op de stelling.
‘Fusies van zorgverzekeraars frustreren marktwerking’

De Friesland Zorgverzekeraar en Achmea maakten vorige week hun fusieplannen bekend. Als de partijen fuseren, ontstaat een zorgverzekeraar met 5,3 miljoen verzekerden die eenderde van de Nederlandse markt in handen heeft. Bezoekers van Zorgvisie.nl menen dat dergelijke fusies de marktwerking zullen frustreren.

NMa oordeel fusie

Naar verwachting keurt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de fusie niet goed.
Hoogleraar gezondheidseconomie Erik Schut legt in het Friesch Dagblad uit dat de twee samen op een marktaandeel van circa 76 procent in de provincie uitkomen. “De combinatie van beide verzekeringsmaatschappijen krijgt een grote machtspositie in Friesland, een hele grote. Door deze fusie blijft er erg weinig ruimte voor andere verzekeringsmaatschappijen.”

Hogere waardering

Ook SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten verzet zich tegen de fusie van de zorgverzekeraars. “Door de marktwerking zijn de zorgverzekeraars gedwongen om steeds meer risico’s zelf te dragen en dat leidt nu dus tot het verdwijnen van De Friesland. De minister moet zorgen dat kleine zorgverzekeraars kunnen blijven bestaan, anders is er straks niets meer te kiezen voor mensen.” Volgens Leijten moeten de kleine zorgverzekeraars juist blijven omdat deze regionaal meer gewaardeerd worden. De SP heeft inmiddels een debat aangevraagd met minister Klink. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

De Friesland Zorgverzekeraar fuseert met Achmea
‘Goedkeuring fusie verzekeraars staat niet vast’

Gezocht: Zorgmanager en Talent van het jaar 2011

De inschrijving voor Zorgmanager en Talent van het jaar 2011 is weer gestart.
Meer over de procedure.

5 reacties

  • no-profile-image

    Roos van Dalen

    Wat mij betreft moeten we het hele zorgsysteem anders inrichten. Waarbij resultaat gemeten wordt en daarop gestuurd wordt. Zorgaanbieders die niet concurreren, maar samenwerken in een systeem dat ingericht is rond een doelgroep met dezelfde klachten/specialisme. Zorgverzekeraars krijgen in dat systeem geen rol. Het is de taak van de overheid om zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Dit systeem vergt een andere denkwijze en organisatietalent. Echter de huidige wijze past niet meer in deze tijd, past niet meer bij de nieuwe generatie. De nieuwe generatie is mondiaal gericht, denkt in netwerkstructuren. Alle losse eenheden waaruit de zorg nu bestaat kan écht niet meer.

  • no-profile-image

    Jacob van Lier

    @Hans Hof: Idd leidt marktwerking in principe altijd tot een oligopolie of uiteindelijk zelfs monopolie. Daarom dient een overheid regulerend op te treden en heeft marktwerking - onder meer daarom - grenzen. En wie door eea verbaast is, heeft idd weinig verstand van economie.

  • no-profile-image

    hans hof

    marktwerking, = allocatiemechanisme waarbij partijen aan de aanbod- en vraagzijde van de markt zelf bepalen met welke condities transacties tot stand komen , leidt mits niet 'gehinderd' door een marktmeester, op termijn altijd tot concentratie aan de aanbod- e/o vraagzijde. Volwassen markten, locaal/regionaal/nationaal/internationaal, laten deze ontwikkeling altijd weer zien. Het lijkt er echter op dat uitsluitend economen met marktwerkingsexpertise hiervan op de hoogte zijn. Hoewel,het inzicht is breder verspreid maar politiek niet altijd wenselijk qua toepassing. Zo nemen de betrokken instanties het niet zo nauw m.b.t. zorgverzekeraars aangezien die 'het vuile werk' jegens zorgverleners sinds 2006 moeten opknappen.

  • no-profile-image

    tjark reininga

    de zelfde marktwerking die in theorie tot betere, goedkopere en beter toegankelijke zorg moet leiden, is ook de drijvende kracht achter de vele fusies, zowel tussen verzekeraars als tussen zorgaanbieders. fusies komen voort uit het streven de risico´s te spreiden over meer verzekerden, de markt te beheersen en schaalvoordelen op het gebied van organisatie en inkoop te realiseren. dat levert de klanten enerzijds lagere tarieven op, zolang hun verzekeraar de markt niet volledig beheerst. maar draagt ook het risico in zich dat deze verzekeraar als monopolist kan gaan handelen en tot andere, voor de klanten minder gunstige, tariefstellingen komt. in de discussie over de invoering van marktwerking in de zorg is de aandacht veel te eenzijdig uitgegaan naar de vraagkant van de markt -niet onlogisch in een markt die lang door de aanbiedkant is overheerst. daardoor heeft de overheid deze andere aspecten van marktwerking verwaarloosd.

  • no-profile-image

    William D. ( Bill ) Hermsen. Dordrecht. NL

    Als deze trend zich doorzet , de SP lezende - kunnen we de Zorg niet beter Nationaliseren - en de ZorgPremie niet afhankelijk maken van het Inkomen ?
    Lijkt mij een Debat waard en ( D66 ) een Referendum waard !!!
    Politiek laat je horen !!!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden