Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Refaja ziekenhuis: “Wij bieden borstkankertopzorg”

Zorgverzekeraar CZ hecht te veel waarde aan het aantal uitgevoerde borstkankeroperaties als maat voor kwaliteit. Dat concludeert directeur Guus Bruins van het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal.
Refaja ziekenhuis: “Wij bieden borstkankertopzorg”

Volgens hem beoordeelt zorgverzekeraar Menzis de borstkankerzorg beter.

Ongefundeerd

Bruins vindt de beoordeling van goede, matige en slechte ziekenhuizen ongefundeerd: “Als CZ zo veel waarde hecht aan dat volumecriterium en het ervoor over heeft om onrust te zaaien onder 70 procent van de borstkankerpatiënten, dan zou je toch minimaal verwachten dat die norm staat als een huis. Maar een zorgvuldige onderbouwing ontbreekt ten enenmale.”

Matig

Het Refaja ziekenhuis valt onder de matig presterende ziekenhuizen, in het overzicht van CZ.
Een ziekenhuis dat minder dan 60 borstoperaties per jaar uitvoert, presteert slecht. Boven de 150 operaties presteert een ziekenhuis goed en daartussenin zou sprake zijn van matige zorg.
Bruins stelt dat deze classificatie niet leidt tot kwaliteitsverbetering. “Als in een ziekenhuis per jaar 149 borstkankeroperaties worden gedaan, de patiënttevredenheid scoort een 10 en de borstkankerpatiënten van dat ziekenhuis overlijden gemiddeld op 92-jarige leeftijd dan is dat nog steeds een matig ziekenhuis.”

Lintje

Bruins legt uit dat zijn ziekenhuis van zorgverzekeraar Menzis een topzorgpredicaat heeft gekregen. “Ons ziekenhuis heeft een lintje ontvangen van de Nederlandse Vereniging van Borstkankerpatiënten. Wij voldoen aan alle criteria die Menzis stelt aan Borstkankertopzorg: Menzis sluit getalsmatig aan bij de Inspectie en de Nederlandse Vereniging van Heelkunde: minimaal 20 ingrepen per chirurg per jaar. En toch kunnen we volgens CZ nooit betere dan matige borstkankerzorg leveren.” Bruins vraagt zich af of het hier om een marketingstunt gaat van CZ met als doel meer verzekerden te lokken. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees hier onder de volledige opinie van Guus Bruins

Opinie: Hoe stimuleren we verdere kwaliteitsverbetering in de zorg?

Lees hier de reactie van Zorgbelang Drenthe

Ervaringen zorgconsumenten leidraad voor meting van echte kwaliteit

Zorgvisie nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.

3 reacties

  • no-profile-image

    adviseur gezondheidszorg

    Bruins reageert, omdat hij met zn ziekenhuis in het hoekje zitten waar de klappen vallen. Het Refaja dreigt een status "overbodig" opgeplakt te krijgen. Straks ontstaat een nieuw regionaal Oostgronings ziekenhuis in de regio pal ten noorden van Stadskanaal, met voldoende adherentie en aantrekkinsgkracht om het Refaja leeg te laten lopen en er alleen nog een veredelde polikliniek overblijft. Plus hij heeft de boot gemist omdat hij geen samenwerking met de OZG en Jan Cooijmans wilde, en staat nu een beetje de Remy te zijn omdat alle andere ziekenhuizen om hem heen wel partners hebben.

    Het is mij wel duidelijk wie hier een marketingstunt uitvoert.

  • no-profile-image

    Bastiaan

    Ik vind dat dhr Bruins niet de vergelijking met de criteria van Menzis moet maken. Wat de verzekeraar vind van kwaliteit is totaal niet interessant.
    Ook complimenten moet je niet serieus nemen, de zorgverzekeraars horen niet op die stoel.

  • no-profile-image

    kwaliteitsinspecteur

    Ik ben het volledig eens met dhr Bruins. Als je een kwaliteitsmeetinstrument wil gebruiken, zorg dan dat deze op juiste inhoudelijke argumenten gebaseerd is. (Maar dat is natuurlijk wel wat veel gevraagd.)

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden