Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorgverzekeraar De Friesland zet in op kostenverlaging

In een strategisch groeiplan voor de komende drie jaar gaat De Friesland investeren in preventieprojecten met gemeenten en woningcorporaties. De verzekeraar gaat verder de ziekenhuiskosten in de provincie omlaag brengen en E-health projecten van de grond tillen.
Zorgverzekeraar De Friesland zet in op kostenverlaging

Volgens bestuursvoorzitter Diana Monissen van De Friesland Zorgverzekeraar, denkt haar organisatie vooral in preventieoplossingen in de vorm van domotica (alarmering, televerbinding). De projecten zijn gericht op het tegengaan van obesitas bij kinderen en het langer zelfstandig laten wonen van ouderen. Binnenkort start een eerste project in twee wijken, een in Leeuwarden en een in een andere grote Friese plaats, samen met het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen.

Goedkopere zorg

Beheersing van de zorgkosten is ook een belangrijk speerpunt van De Friesland voor de komende jaren. Waar dat kan en verantwoord is, wil de verzekeraar zoveel mogelijk zorg door de huisarts laten uitvoeren. Dat is prettig voor de patiënt, want dicht bij huis, en vaak goedkoper. Alleen wanneer dat echt nodig is, zouden patiënten doorverwezen moeten worden naar een ziekenhuis. Daarnaast laat De Friesland momenteel een analyse uitvoeren naar de kosten bij ziekenhuizen om te kijken of en hoe deze omlaag kunnen. In de toekomst zullen steeds meer behandelingen worden geconcentreerd in bepaalde ziekenhuizen. “Je moet als ziekenhuis niet meer alles willen doen", zegt Monissen. "Dat is niet alleen heel kostbaar, versnippering van zorg gaat ook nog eens ten koste van de kwaliteit. Van sommige behandelingen is bekend dat je er vooral veel van moet doen om voldoende ervaring te hebben en kwaliteit van zorg te kunnen bieden’’. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het plaatsen van maagbandjes of de behandeling van kinderdiabetes.

Klanten betrekken

Volgens Monissen gaat haar organisatie bij de klanten te rade om te zien aan wat voor projecten behoefte is: “We willen de klanten veel beter en directer betrekken bij de zorg die we inkopen. Waar hebben mensen behoefte aan? Dat willen we weten. Daarvoor zetten we klantenpanels in, doen we onderzoek naar ervaringen in de zorg en maken we meer gebruik van sociale media.’’

Zorg op afstand

Belangrijke ontwikkelingen verwacht de verzekeraar ook op het gebied van e-health. De Friesland is al betrokken bij allerlei vormen van zorg op afstand, zoals teleradiologie op Ameland en telecardiologie samen met het Medisch Centrum Leeuwarden. Zorg op afstand en online therapie moeten er voor zorgen dat patiënten zelf meer de regie houden over hun eigen leven en ziekte. Meer kennis over de eigen ziekte vaak een positieve invloed op een gezondere leefstijl.

Groei

Verder wil De Friesland de komende jaren groeien. Om klanten meer keuzemogelijkheden te bieden, ontwikkelt De Friesland een eigen internetlabel. Met de internetlabels richt de verzekeraar zich op een jonge en prijsbewuste doelgroep. Tussen het 'reguliere' hoofdmerk en het internetlabel zitten grote premieverschillen. Gemiddeld zijn de online labels 133 euro per persoon per jaar voordeliger. Tenslotte heeft De Friesland een nieuw product ontwikkeld, ‘Het Beterschap’, om bedrijven te ondersteunen bij verzuimbeleid, reïntegratie en gezondheidsbeleid.(Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Diana Monissen weg bij VWS
Video: In de werkkamer van Diana Monissen
Diana Monissen over dure geneesmiddelen
Marcel Kuin stopt bij De Friesland

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Eén reactie

  • no-profile-image

    W.F.Willems

    Nu dus niet weer de stomme fouten gaan maken van begin jaren tachtig, toen werden we in het Noorden gestraft, omdat we te goedkoop werkten, terwijl onder de grote rivieren de mooiste ziekenhuizen verrezen, heden ten dage hetzelfde laken een pak.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden