Het kader besteedde tot nu toe vooral aandacht aan de kwaliteit van de geboden zorg in de sector voor verpleging, verzorging en zorg thuis. Met ingang van dit jaar is het signaleren van problemen en het preventief handelen van zorgorganisaties toegevoegd aan het kwaliteitskader. De zorgorganisatie kan nu bij signalen van bijvoorbeeld een depressie het gesprek aangaan met de cliënt, adviseren om met de huisarts hierover te praten, zelf maatregelen nemen of wijzen op andere mogelijkheden. De risicosignalering levert een belangrijke bijdrage aan meer veiligheid in de zorg.
KiesBeter.nl
Verder zijn de vragenlijsten verkort waarmee cliënten hun ervaringen met de zorg aangeven. Met deze stappen is het kader verder verbeterd als instrument om kwaliteit van zorg te meten en verbeteringen in de zorg te stimuleren. De aanpassing komt na een grootschalige evaluatie in 2009. De indicatoren sluiten beter aan bij de verantwoordelijkheid van de zorgorganisaties en de betrouwbaarheid is verhoogd. Inmiddels staan vrijwel alle bij ActiZ en BTN aangesloten zorgorganisaties met hun kwaliteitsgegevens op www.kiesBeter.nl. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Voorlopig geen bonussen aan Kwaliteitskader vast
Instituut voor kwaliteit gezondheidszorg
Gunning: ‘Klink moet meer doen aan preventie’
Bonden geven ActiZ schot voor de boeg
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Het lijkt nu alsof de zorg een systeem nodig heeft om met de cliënt een gesprek aan te gaan over een mogelijke depressie. De professionaliteit is toch echt hoger. De signaleringslijsten voor problemen en preventie zijn helaas zo lang dat de bureaucratie per saldo zal toenemen.