Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Ook Albert Schweitzer Ziekenhuis sponsort voetbalclub

Thuiszorg Groningen is niet de enige zorgorganisatie die het betaald voetbal sponsort. Ook het Albert Schweitzer ziekenhuis doet aan sponsoring. Het ziekenhuis is de shirtsponsor van voetbalclub Barendrecht.
Ook Albert Schweitzer Ziekenhuis sponsort voetbalclub

Het ziekenhuis, met vestigingen in Dordt, Zwijndrecht en Sliedrecht, wil de naamsbekendheid van het ziekenhuis in het oostelijk deel van IJsselmonde vergroten. Volgens het ziekenhuis passen sport en gezondheid goed bij elkaar en is bewust gekozen voor voetbalclub Barendrecht, omdat die speelt in een regio waar de mensen kunnen kiezen uit meerdere ziekenhuizen.

Meer patiënten

De sponsoring moet leiden tot meer patiënten uit bijvoorbeeld Ridderkerk, Rijsoord en Barendrecht. Het Albert Schweitzer Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis dat zijn naam aan een voetbalclub verbindt.

Thuiszorg Groningen

Gisteren maakte Thuiszorg Groningen nog bekend FC Groningen met 80.000 euro een jaar te sponsoren. SP-Kamerlid Renske Leijten heeft hierover Kamervragen gesteld aangezien Thuiszorg Groningen met financiële moeilijkheden worstelt.

Albert Schweitzer

Frank van den Elsen, woordvoerder van het Albert Schweitzer ziekenhuis reageert: "Voor ons is de sponsoring van BVV Barendrecht een kleinschalig experiment. Het kost circa 10.000 euro per jaar, gedurende twee jaar. Dit bedrag komt uit ons reguliere communicatie- en PR-budget. We hebben dit jaar fors bezuinigd op onze advertentieuitingen in lokale bladen en een klein deel van de bezuiniging gaat naar de sponsoring. In feite hebben we niets anders gedaan dan de middelen een beetje herschikken. Het is zeker niet zo dat we een duur 'speeltje' hebben ontdekt. "

Controversieel

Volgens Van den Elsen is het hebben van een PR-budget voor een ziekenhuis nooit controversieel geweest. "Zeker niet sinds de keuzevrijheid voor de patiënt een feit is. Ons voortbestaan is immers direct gemoeid met het binnenhalen van patiënten." (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Lees meer:

Thuiszorg Groningen sponsort FC Groningen
Albert Schweitzer ziekenhuis verkort ligduur patiënten
Top-10 ziekenhuiswebsites: Albert Schweitzer tot beste verkozen

11 reacties

  • no-profile-image

    Jos

    We draaien de zaken even om:

    AFC Ajax heeft naar mijn weten een sponsorbijdrage geleverd aan het VUMC voor inrichting van kinderkamers. Spelers komen op bezoek bij zieke (kinder)patiëntjes. Naar mijn bescheiden mening een fantastisch initiatief. Echter, niet iedereen is het hier mee eens. Waarom niet een ziekenhuis in Groningen bezoeken en/of een kamer aldaar inrichten. Daar zijn immers ook Ajaxsupporters te vinden (echt waar) die door betaling van bijv. hun seizoenskaart/merchandise een ziekenhuis ver weg in A-dam sponsoren.

    Wat ik probeer te zeggen is dat een verhaal twee kanten heeft en dat je je beter kan focussen op "wat levert het voor mijn organisatie op" Sponsoractiviteiten zijn per definitie in de zorg niet slecht. Klein geheimpje: in zijn algmeenheid levert sponsoring geld op, anders zouden sponsoringsactiviteiten geen bestaansrecht hebben, echter bij deze specifieke casus gaan mijn wenkbrauwen ook fronsen.


  • no-profile-image

    Michiel de Ruyter

    Het is prima dat er gesponserd wordt zolang het maar betrekking heeft op de zorg. Ik kan me voorstellen dat term mean management sinds de marktwerking nog niet volledig is ingeburgerd bij zorgmanagement en bestuur maar de verantwoordelijken zou ik onmiddellijk van hun "taak" ontheffen(en dan niet met een jarenlange compensatie van euro 215000/j). Ik blijf me erover verbazen dat men dit zefs nog "durft" te beargumenteren. Het typeert onze "zorgelijke" management kwaliteit.

  • no-profile-image

    Bas

    Al jaren geleden traden Zorgverzekeraars op als shirtsponsor bij profclubs. Daar heb ik geen politicus over gehoord, tewijl dat toch uit dezelfde (premie)ruif werd betaald.Ook bij sponsoren geldt de regel die bij elke kostenpost geldt, dat helder gemaakt moet kunnen worden wat het toevoegt aan de primaire doelstelling van de organisatie. Als dat kennelijk lukt bij bv. hogere beloningen irt. de Balkenendenorm of betalingen aan Leasebedrijven (citaat mw. Kramp) dan zal dat bij een sponsorproject ook wel lukken.

  • no-profile-image

    Dick

    En Maxima PSV.
    Waar zijn deze instellingen mee bezig.
    Sponseren van voetbalclubs,
    Bestuursleden met vorstelijke salarissen de laan uit en personeel wordt colectief ontslagen om minder kosten kosten te hebben.
    Wanneer grijpt de minister/NZa of weet ik wie eens in op dit soort praktijken.
    Het is en blijft gemeenschapsgeld.

  • no-profile-image

    JK

    @ Robert en Noudje
    Niet kneuterig doen en dit is marktwerking roepen jullie : Als er maar iets van marktwerking had bestaan in de zorg dan was Thuiszorg Groningen gewoon failliet gegaan net als elk bedrijf die zijn broek niet op kan houden.Men had dan de stekker eruit getrokken en niet met kunst en vliegwerk en miljoenen subsidie dit bedrijf in de lucht gehouden . Vorige week is er nog een dure manager op non actief gezet door Mw Kramp persoonlijk, dat gaat ook weer een fikse afkoopsom kosten.
    Jullie argumentatie marktwerking en concurrentie gaat hier helaas niet op. Mw Kramp haar argumentatie dat het niet ten koste gaat van de zorg evenmin, volgens mij krijgt TZG haar inkomsten uit de zorg, dus hoezo gaat het niet ten koste van de zorg?
    80.000 euro daar kun je ruim 2200 uur zorg voor leveren, TZG ga eens doen waarvoor je er bent en laat je klanten lekker naar Studio Sport kijken op zondagavond.
    Marktwerking in de zorg : RIP

  • no-profile-image

    robert

    De overheid wil marktwerking, de mensen willen keuze vrijheid, dan horen dit soort dingen erbij. Daarnaast is het volgens mij ook nog eens een maatschappelijk verantwoord doel en het bedrag behoorlijk beperkt voor een jaar lang attentiewaarde. leuk initiatief dus.

  • no-profile-image

    noudje

    niet te kneuterig doen, 'n beetje advertentie kost al soms 30.000 euro er is veel concurrentie in de thuiszorgmarkt, dus ik kan me wel voorstellen dat men aan wat positievere naamsbekenheid wil werken.

  • no-profile-image

    Patrick

    het gaat hier slechts om €10.000 regulier PR budget, in de thuiszorg om €80.000 en dat bij een instelling die net (met hulp) het hoofd boven water heeft gehouden...

  • no-profile-image

    Prof.Dr. Mr. M.P. Lijbrink

    voor dat geld kan je een mooie auto voor kopen nog wel 2 ook nog of een aanbetaling voor je woning of inrichting voor een huis. of verpleeghuis die in deze tijd toch ook te wensen over laat.

  • no-profile-image

    johan14

    Mag ik er op wijzen dat Barendrecht -zij het aardig gedoteerd- een amateurvoetbalvereniging is?

  • no-profile-image

    Wijnand

    80.000 euro is wel 1 1/2 FTe op jaarbasis. Daar is hopeloos te kort aan door de bezuinigingen de laatste jaren. De maatschappij sponsort dus ongewild de voetballerij waar miljoenen wordt verdiend. Is dit marktwerking?

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden