Op dit moment kunnen die toestellen alleen op basis van een ontheffing in de wet in het donker vliegen, als er sprake is van noodsituaties.
Minder veilig
Atsma zei vorige week al dat hij deskundigen laat kijken naar de mogelijkheden om nachtvluchten vaker te laten uitvoeren. Die vluchten worden minder veilig geacht, omdat de heli’s in het donker langs bebouwing naar het dak van een ziekenhuis moeten vliegen. Dan er is dus minder zicht, terwijl de – ervaren – piloten alles met het blote oog moeten doen.
Noodsituatie
Critici willen niet dat er onduidelijkheid zou kunnen ontstaan over het begrip noodsituatie. Daarom moet de kwestie permanent worden geregeld, vindt ook de bewindsman. Volgens hem is de vraag vooral of een heli wel of niet gestationeerd mag worden op een ziekenhuisdak. Als dat wel mag, dan levert dat zeker ook vluchten op zonder dat er sprake is van nood.
Verkeersinspectie
In de huidige situatie komt het ook voor dat heli’s zijn gestationeerd op een naburig vliegveld en alleen van en naar een ziekenhuis vliegen als dat echt noodzakelijk is. Bij heli’s die wel een ziekenhuis als basis hebben, geldt in de nachtelijke uren een andere procedure. Als dan een toestel leeg terugkeert van een actie, mag het van de verkeersinspectie niet naar het hospitaal vliegen. Er moet dan een alternatieve landingsplek worden gekozen. De deskundigen die naar de kwestie kijken, willen binnenkort hun conclusies presenteren. Atsma houdt bij een permanente oplossing ook de geluidsaspecten in het oog. (anp)
Lees ook:
Atsma laat nachtvluchten traumaheli onderzoeken
Ergernis over verbod nachtvluchten traumaheli
Traumahelicopter Erasmus MC in 2011 ook ’s nachts
Zorgvisie Magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.