Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Waterlandziekenhuis wil band met patiënten herstellen

Het Waterlandziekenhuis in Purmerend staat er niet goed op. In een uitzending van Tros Radar afgelopen maandag geven gedupeerde patiënten en belangenbehartigers stevige kritiek op de nazorg die het ziekenhuis geeft aan gedupeerde patiënten.
Waterlandziekenhuis wil band met patiënten herstellen

Het ziekenhuis probeert nu de banden met Zorgbelang Noord Holland aan te halen en de communicatie met patiënten te verbeteren.

Ontslagen

De patiënten om wie het om draait zijn allemaal geopereerd door orthopedisch chirurg De Bruin en hebben daar meestal blijvend letsel door opgelopen. Volgens Radar gaat het om 125 klachten. De afgelopen 25 jaar zijn volgens het programma acht letselschadeprocedures tegen hem aangespannen en heeft hij twee berispingen en een waarschuwing gekregen van het Medisch Tuchtcollege. De Bruin is een half jaar geleden door het ziekenhuis ontslagen. Maandagochtend voor de uitzending van Radar bracht het ziekenhuis naar buiten dat het een steunfonds voor gedupeerden heeft ingesteld waarin een bedrag van 100.000 euro is gestort.

Nazorg

Het Waterlandziekenhuis stelde nazorgteams in die gedupeerde patiënten zouden moeten ondersteunen. Al snel verschenen verhalen in de media dat deze nazorg te wensen overliet. Volgens het ziekenhuis zelf verliep deze nazorg ‘redelijk’. Zorgbelang Noord Holland deed onderzoek naar de ervaring van patiënten met de afhandeling van hun klacht door het Waterlandziekenhuis. Aan 110 gedupeerden is een vragenlijst gestuurd. Daarvan kwamen 53 vragenlijsten terug. Directeur Jacques Loomans noemt de uitslag desastreus. Loomans: “Het Waterlandziekenhuis moet het leed erkennen dat patiënten is aangedaan. Daarbij moet het dossieronderzoek doen en zo actief mogelijk gedupeerden van dokter De Bruin benaderen. Tot nu toe heeft het ziekenhuis afgewacht tot mensen zelf iets lieten horen.”

Kou uit de lucht

Afgelopen dinsdag is Zorgbelang op bezoek geweest bij de raad van bestuur van het Waterlandziekenhuis. Dat was volgens beide partijen een goed gesprek. In het gesprek is afgesproken dat Zorgbelang frequent gaat meedenken over de afwikkeling van de klachten, de nazorg en vervolgacties van het ziekenhuis. Loomans: “Er was sprake van onvrede, bijvoorbeeld over de beelden die over elkaar naar buiten kwamen. Met dit gesprek is de kou uit de lucht genomen.” Zorgbelang heeft nog wat duidelijke wensen: “Van het onderzoek dat het ziekenhuis zelf liet doen, hebben wij alleen de samenvatting gekregen. Wij vinden dat het ziekenhuis het hele onderzoeksrapport openbaar moet maken. Met ons advies, dat wij al in april gaven om belangenbehartigers van patiënten te laten participeren in de opzet van nazorg, is nog niets gedaan. Daar gaan we nu samen mee aan de slag.”

Steunfonds

Het ziekenhuis heeft laten doorschemeren dat Zorgbelang de ter beschikking gestelde somma van een ton euro zal gaan verdelen onder de gedupeerden. Dat vindt Loomans geen goed idee: “Wij willen hier niet leidend in zijn. Wel willen we meedenken over de manier waarop het geld kan worden verdeeld en over de wijze waarop de nazorg plaatsvindt. Maar uiteindelijk moet het ziekenhuis hier zelf zijn verantwoordelijkheid in nemen.” Ten slotte zegt Loomans de hernieuwde samenwerking met het Waterlandziekenhuis positief kritisch te starten. Op korte termijn vindt een vervolggesprek plaats.

Het aantal gedupeerden dat zich bij Zorgbelang heeft gemeld, is opgelopen tot rond de 150. Bij het Waterlandziekenhuis zijn sinds maandag vier nieuwe klachten over De Bruin binnengekomen.

Lees ook:

Waterland stort ton voor gedupeerden orthopeed
Patienten Waterland ontevreden over nazorg
Waterlandziekenhuis ontslaat falende orthopeed

Zorgvisie Magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 reacties

  • no-profile-image

    welja

    Hoe naief zijn mensen nog? Het is onderhand algemeen bekend, dat ziekenhuizen veel geld krijgen van farmaceutische bedrijven om hun producten te gebruiken. Ook chirurgen krijgen hiervoor geld. Er worden vele miljoenen verdiend in de medische sector. Als de patient schade oploopt, wordt deze na jarenlang te zijn getreineerd, met een fooi weggestuurd. De patient raakt hierdoor in financiele problemen, en dat is precies wat het ziekenhuis wil, want daardoor heeft de patient geen macht meer om de zaak recht te zetten.

  • no-profile-image

    evenzo

    Tja en bij Radar zijn er nog veel meer reacties binnen gekomen wie wil zich nog bij dit ziekenhuis melden als ze zich al die tijd zo hebben opgesteld, ik zou wel beter weten als je daar een klacht in dient ben je na een half jaar nog niet verder.....omdat ze het zo drukhebben met tv programma's maken voor de te dikke kinderen en te druk zijn met bloemetjes brengen....tja dat ziekenhuis heeft nog heel veel te leren en nog meer te verbeteren en niet alleen zich beter voor doen wat ze niet zijn

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden