Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Ziekenhuisbeleid hindert crisisbeheersing Alphen

Door gebrek aan informatie uit de regioziekenhuizen kon burgemeester Bas Eenhoorn van Alphen aan den Rijn familie en publiek slecht informeren over de slachtoffers van de schietpartij in april dit jaar. Dat zegt de Alphense burgemeester in zijn boek: ‘Drie minuten….’, dat vandaag wordt gepresenteerd.
Ziekenhuisbeleid hindert crisisbeheersing Alphen

Volgens de burgemeester had het crisisteam, waar hij leiding aan gaf, vlak na de schietpartij in winkelcentrum Ridderhof veel te lang geen overzicht van het aantal doden en gewonden. Ook wist burgemeester Bas Eenhoorn niet welke gewonde zich waar bevond door gebrek aan informatie vanuit de ziekenhuizen.

Beroep op privacy

De burgemeester van Alphen aan den Rijn doet zijn uitspraken in zijn boek: ‘Drie minuten….’ over het schietdrama in winkelcentrum De Ridderhof. Volgens Eenhoorn deden ziekenhuizen geen mededelingen over de toestand van patiënten door zich te beroepen op de privacy van hun patiënten "Ik vind dat eigenlijk te gek voor woorden. Vanuit het beleidsteam probeerden we de gevolgen van het schietdrama onder controle te krijgen en op het zeer belangrijke punt van de doden en gewonden was er grotendeels een witte vlek," schrijft de Alphense burgemeester.

Slachtofferhulp

Ook de bijstand door Slachtofferhulp is niet altijd even adequaat geweest, schrijft de burgemeester. "Slachtofferhulp is een heel goede club, maar tegelijkertijd zijn de mensen die slachtofferhulp bieden, getraind als amateur en niet professioneel geschoold. In die zin heb ik een aantal zaken meegemaakt, waarvan ik vind dat we daarvan moeten leren."

Training

Overigens heeft Eenhoorn in zijn boek ook kritiek op zichzelf. Hij vindt dat burgemeesters niet goed worden getraind in crisisbeheersing. "Dat gebeurt in een veel te afgeschermde omgeving. Waar het echt om gaat, is communicatie. Het is niet zo interessant om te weten hoe je met een beleidscentrum omgaat. Voor de burgemeester is het allereerst van belang om te weten hoe hij met de situatie omgaat waar hij in is beland, en hoe hij hierover naar buiten communiceert." (Zorgvisie - Carolien Stam)

Lees ook:

Als een crisis een ramp dreigt te worden
Internationale crisisoefening over uitval van ICT

Carolien Stam

4 reacties

  • no-profile-image

    Marcel Pater

    In ziekenhuizen ligt zeker kort na het binnenbrengen van slachtoffers de aandacht volledig op het redden en later genezen. En terecht denk ik. Ik vraag mij af of je van ziekenhuizen moet verwachten dat ze op afroep vertellen hoe het met patienten is. En terechte opmerking van Hans dat de GHOR hier een taak in heeft. In sommige situaties kan ik mij voorstellen, als alle slachtoffers naar het lokale/regionale ziekenhuis gaan, dat de lijnen wel makkelijker zijn en dat er in algemene zin iets over de toestand van slachtoffers kan worden verteld.
    En oefenen, oefenen, oefenen.

  • no-profile-image

    Amiz

    Een crisis als deze vindt anytime, anywhere, anyway plaats. Het enige wat men kan doen, burgemeester, is behalve leren van een vorige crisis, vooral oefenen in communicatie. Simuleren in je eigen regio is ontzettend verhelderend. Dat levert ook boeken op. Zulke boeken worden draaiboeken genoemd.

  • no-profile-image

    Hans

    Volgens mij is de informatie over patienten (wie, waar, toestand) een taak voor de GHOR niet voor de individuele ziekenhuizen.

  • no-profile-image

    adje rem

    De overheid gebruikt de, privacywetgeving te pas , maar vaak ook te onpas. Burgers en nietoverheidsinstellingen , beducht voor vooral financiele claims ( Kohnstam met euro 25000,00 boete) geven dan voorzichtigheidshalve maar geen enkele , helaas soms cruciale, informatie. Hier schiet deze rigoureuze wet zich in de eigen voet!! Overheid bedankt.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden