Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Hoogleraar wil onafhankelijk adviesorgaan voor medische claims

Er moet een nieuw kennisinstituut komen dat bemiddelt bij schadeclaims na medische missers. Daarvoor heeft hoogleraar gezondheidsrecht Johan Legemaate woensdag gepleit.

Legemaate hield woensdag zijn eerste rede na zijn benoeming tot hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam.

Topje van de ijsberg

Per jaar lopen 37.000 patiënten in ziekenhuizen medische schade op die mogelijk voorkomen had kunnen worden. Daardoor overlijden ongeveer 1900 mensen. De medische fouten leiden per jaar tot ongeveer 2500 tot drieduizend schadeclaims. Iets minder dan de helft daarvan, duizend tot 1200 gevallen, wordt gehonoreerd. Legemaate gaat ervan uit dat het om het topje van de ijsberg gaat. Veel meer mensen zouden volgens hem in aanmerking kunnen komen voor financiële vergoedingen. Maar veel gedupeerden weten simpelweg niet dat ze een claim kunnen indienen, of ze weten niet hoe ze zo'n procedure moeten aanpakken. Als ze een schadeclaim indienen, leidt dat vaak tot jarenlange, harde juridische gevechten. "De patiënten of hun familieleden lopen daarbij vaak emotionele schade op''.

Verstoorde verhoudingen

Een van de grote nadelen van zo'n strijd is volgens hem dat de relatie tussen arts en patiënt in gevaar komt. "De verhoudingen zijn dan zo verstoord dat er geen vertrouwen meer is. Ziekenhuizen en artsen moeten dat niet willen.'' Tot nu toe worden medische claims afgehandeld door de aansprakelijksverzekeraar van artsen die volgens Legemaate minder onafhankelijk is.

Onafhankelijk

Er liggen voorstellen om schadeclaims tot 25.000 euro door een onafhankelijke geschillencommissie te laten afhandelen. Maar Legemaate vindt dat er voor de claims boven de 25.000 euro ook een oplossing moet komen. Een kennisinstituut dat inhoudelijk en onafhankelijk adviseert, zou naar zijn mening een mogelijkheid zijn. "Het voordeel is dat kansloze claims snel kunnen worden afgehandeld. Patiënten weten dan snel waar ze aan toe zijn. Mensen met een gerechtvaardigde claim komen bovendien veel sterker te staan. Zij weten zich gesteund door het instituut.'' (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Lees ook:

Artikel Zorgvisie: Cliëntenwet onder vuurCliëntenwet toch naar de Kamer
Nederlanders niet bekend met medische rechten

2 reacties

  • no-profile-image

    Amiz

    Het euvel is dat voorstanders voor een eenvoudiger claimroute vaker in het nieuws komen (met publicaties en oraties) dan tegenstanders die onder water een dergelijke aanpassing succesvol weten tegen te houden.

  • no-profile-image

    adje rem

    Eindelijk een begin ..Waar het gebed eindigt ????!!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden