Het wordt voor zorginstellingen steeds belangrijker om over de organisatie te denken en deze neer te zetten als een merk. De identiteit die een organisatie uitdraagt, hangt sterk samen met de waarden die een organisatie belangrijk vindt. Cliënten willen weten waar een organisatie voor staat. Werknemers zoeken aantrekkelijke werkgevers met een goed merkimago.
Waarden en imago
Het onderzoek ZorgVoorWaarden richt zich op waarden en marktgerichtheid in de zorg- en welzijnssector. Doel is om de waarden in kaart te brengen die organisaties belangrijk vinden. In hoeverre hangt het hebben van onderscheidende waarden samen met zaken als de marktgerichtheid van een organisatie en de manier waarop de waarden tot stand zijn gekomen? De onderzoekers vermoeden dat het vooral managers zijn die kernwaarden en merkwaarden formuleren in de sectoren zorg en welzijn. Terwijl medewerkers het merk van de organisatie in de praktijk vorm geven. Dit onderzoek wil dit in beeld brengen.
Doe mee aan het onderzoek
Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen en CP Positioneringsadvies. De vragenlijst kan in 10 minuten worden ingevuld en is te vinden op de website www.zorgvoorwaarden.nl
Lees ook:
Zes ziekenhuizen lanceren merk Santeon
Vier stappen naar een sterk merk
Inhoeverre kan dit een onafhankelijk onderzoek worden?
“Vanuit de RUG is dr. Karel Jan Alsem onderzoeksleider. Hij houdt bezig met de onderzoeksopzet en de verwerking van de resultaten. Daarnaast is hij met zijn bedrijf Alsem Strategie actief in de zorg- en welzijnssector”
Aangezien je het onderzoek anoniem dient in te vullen, vraag ik mij af hoe de onderzoekers gaan controleren voor het aantal ingevulde enquetes door personeelsleden van dezelfde zorginstelling. Hier niet voor kunnen controleren levert mogelijk onbetrouwbare resultaten op.